• Länet
Välj ditt område ovan. Menyn till höger byts ut med länkar till respektive orter.
|
|
|
Annons:
![]()
Nyhetsflödet på ett nytt sätt.
Läs mer
![]()
![]()
De senaste modellerna, tester
Till Motor
Annons:

Annons:

19 000 BB-bilder och mycket mer
Till Familjesajten
Förlovade
Bebisar
Dig ska vi Fira

Här hittar du allt om balen i Umeå.
Läs mer





Följ björnar och vargar direkt.
Läs mer





Se hur vädret blir hos dig
Till Vädersajten


Skicka in dina jaktbilder till VK.
Läs mer


Nu finns massor av bildspel på vk.se samlade.
Till bildspelen - Klicka här!

OS gav guld och brons till länet.
Till OS-sajten

Vinn med din bästa fiskebild.
Skicka in din fiskebild


Här hittar du VK:s etiska regler
Läs mer


Se bildspel med läsarnas egna bilder!
Till bildspelet
![]()
Dyk in i Musikumeå!
Till Big in Umeå


Tatianas resa mot ett enklare liv.
Se bildspelet
![]()
Kolla in annonserna.
Till Bostad



Västerbottens 100 största sportögonblick .
Läs mer

Bilar med flärd och fläkt.
Läs mer

Massor av bilder från festerna
Umeå
Vilhelmina
Lycksele
![]()
Vill du blogga från Robertsfors, Nordmaling eller Bjurholm?
Läs mer

Se Torbjörn Jakobssons bildspel från parkinsonsgymnastiken.
Se bildspel

Bildspel av VK:s fotograf Torbjörn Jakobsson.
Se bildspelet

Här är ett urval av läsarnas mobilbilder inskickade med MMS på telefonnummer 72090.
Alla läsarbilder
Näringsminister Maud Olofsson och hennes livvakter passerade platsen där fem renar blivit påkörda. Då tog en av livvakterna fram sitt tjänstevapen och sköt en ren. Men missade med det första skottet - och skadesköt med det andra.
Händelsen inträffade på måndagsmorgonen på Sjulsmarksvägen nära Bygdeå norr om Umeå.
En bilist hade kört på fem renar, varav tre dödades direkt och två låg skadade på vägen.
Då kom en bil med näringsminister och vice statsminister Maud Olofsson och hennes livvakter från Säpo.
De skadade renarna låg på vägen. Då tog en av livvakterna, som var beväpnad, beslutet att med sitt tjänstevapen avliva en skadad ren.
- Två skott avlossades. Det första missade och det andra tog så illa att renen trots det levde, rapporterar VK:s Bertil Wallin.
I stället fick en privatperson som kom i en annan bil ta fram en yxa och handgripligen slå ihjäl renen.
Efter händelsen satte sig livvakterna tillsammans med Maud Olofsson och körde iväg i riktning mot Umeå.
Annons:
Det finns totalt (90) kommentarer
| Stora nyheter | |
|
Hehe, den här har plockats upp av Braskande Nyheter! http://braskandenyheter.blogspot.com/2008/10/prickskra-livvakter.html |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 10/10 21:52 |
| Re: Tänka sig för!!!, 25/02 16:28 | |
| Jag håller med dig fullt ut i de du skerv.... | |
| Anmäl inlägg | Besvara 26/02 13:05 |
| Re: Re: Jägarn, 25/02 15:37, 25/02 18:23 | |
|
Hur skicklig som helst tom yrkes förare Med C och D på lappen!! Men väglaget var glas halt , fanns inte en ända sand kon där det var nästan svårt att gå där renerna var skymda bakom backrönet så när jag kom upp hade bara några tio talsmeter i nedförsbacke och där stod hundra tals renar som bokstavligen blokerade vägen, det fans 0 chans att väja. det fanns bara två alternativ renerna eller djupa diket. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 23:40 |
| Re: Intresseklubben antecknar ivrigt..., 25/02 22:41 | |
| Behöver ju inte sikta så mkt om man trycker pipan mellan ögonen!! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 23:39 |
| Gravid Kvinna Betydligt Bättre | |
| Körde på renar för ca 3 år sedan, de blev bara skadad, ringde polisen och efter en stunds väntan kom en gravid same kvinna och avlivade renarna som försökte springa åt skogen, Skicka säpo killarna dit på kurs, hon bor i hällnäs.. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 23:34 |
| Re: Re: Re: Jägarn, 25/02 15:37, 25/02 18:23, 25/02 19:13 | |
|
Allan: Det var en travesti på alla självutnämnda vapenexperter som tydligen var med vid tillfället. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 23:05 |
| Farligt i Bygdeå | |
|
Om man måste ha livvakt i Bygde så törs jag inte åka dit. Är det "Ambulansens Vänner" som hotar? Om det nu är så att det ska följa med livvakter runt i alla byar i Sverige så får de väl börja träna på avlivning av trafikskadade djur. Börja med en björnfäll och arbeta sig upp till en pappälg. Jag tycker synd om renen som först blev påkörd, sen skjuten och antagligen en bra stund senare slutligen fick nådastöten av en yxa. Och nu är det dessutom tvist om vem som ska ta undan trafikskadade renar!! |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 23:05 |
| Intresseklubben antecknar ivrigt... | |
|
Huvudsaken är väl att någon försöker göra något. Att ni orkar lägga energi på detta? Dessutom är det väl så att de flesta som klagar aldrig ens skjutit med en pistol? Även om det kan tyckas klantigt att missa på det avståndet så är det inte så enkelt som de flesta verkar tro att skjuta pistol.... |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 22:41 |
| Att ni bara orkar | |
| Hålla på o lägga så mycket tid på detta ämne. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 21:25 |
| Re: Re: Suck o Stön......., 25/02 17:39, 25/02 19:55 | |
| Som sagt.... SUCK O STÖN..... | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 20:52 |
| Re: Rendöd, 25/02 17:09 | |
| Hur svårt kan det va att avliva en ren med 9mm pistol?? Ett skott mellan ögonen funkar nog rätt bra skulle jag tro!! Fattar man inte ens det ska man fan inte vara säpo livvakt.. Byfåne passar bättre!! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 20:11 |
| Re: Suck o Stön......., 25/02 17:39 | |
|
En livvakts främsta uppgifter hör knappast till att ha ihjäl vare sig renar eller hotfulla förövare.. snarare att undvika at thamna i sådana situationer att man inte kan ta sig ur med annat än våld! Någon som sett för mycket action film på TV-tror jag!!! Haha :-) |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 19:55 |
| Jag säger också att det var rätt att skjuta... | |
|
och.. tack å lov att SÄPO-personal inte springer runt med yxor!!! man tager vad man haver.. fälgkors, tjänstevapen, yxa om man råkar ha en sån liggande i bagaget.. Sluta klaga på folk som gör så gott man kan.. tänk istället på att SÄPO killarna/tjejerna hade kunnat hjälpa till om det hänt något allvarligare med föraren... för dom är garanterat väl utbildade i första hjälpen.. det kunde ju ha varit en älg på vägen istället för renar!! |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 19:51 |
| Livvakt ???? | |
| Vad har Maud för kaliber på sina livvakter ??? som inte duger till att ta död på en trafikskadad ren , är det en livvakt, eller! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 19:45 |
| Hehe | |
| Med all säkerhet så kommer en eventell terroristattack ske under ren-förklädnad, men då har väl säpo redan hunnit utrusta sina agenter med yxa! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 19:43 |
| blodigt | |
| åkte förbi där idag och det var rätt blodigt på vägen.. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 19:26 |
| jaha | |
| var tvungen att avliva en ren en gång använde fälgkorset det funka men var inte kul | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 19:20 |
| Re: Re: Jägarn, 25/02 15:37, 25/02 18:23 | |
| Har inte läst alla inlägg men jag förstår att den som ifrågasätter en bilförares skicklighet när det gäller att undvika att köra på renar som plötsligt strår 10 meter framför bilen på en vinterväg inte vet mycket om bilkörning! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 19:13 |
| Re: Clintan, 25/02 15:06 | |
|
Dom flesta i den här härvan verkade ha haft solglasögon "på". Dessutom måste man va tränad om man skall skjuta från höften. Förlorarna i denna härva var nog renstackarna som fanns på vägrenen. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 18:58 |
| Livvakterna sköt renar vid vägkanten | |
| Vad tyst Maud är. Hade det varit Göran Persson som varit ute med livvakter så hade hon redan varit i TV och radio och gapat. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 18:49 |
| Re: Olika, 25/02 17:41 | |
|
Erh, jag har aldrig hanterat ett vapen, men att få död på en liggande ren kan jag garantera att jag skulle klara av. Om DU hade medverkat på biologilektionerna hade du kunnat räkna ut att skott i huvud/nacke bör kunna ha gjort susen i situationen... Så till sist, är man inte helt bakom flötet så är det knappast svårt att få död på en ren. Använd ditt huvud istället för att agera djävulens advokat inför dessa klåpare. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 18:30 |
| Re: öronen..., 25/02 16:59 | |
| Varför ska man skära bort öronen ztyx? | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 18:24 |
| Re: Jägarn, 25/02 15:37 | |
|
Hur skicklig var bilisten som inte ens kunde väja för några renar då? Kanske körde lite fort? |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 18:23 |
| Re: Duktig skytt, 25/02 14:33 | |
| Hur vet du att den låg stilla Peter? | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 18:22 |
| Re: Haha !..., 25/02 16:01 | |
| Ja, det är tur att ni lantisar har något att känna er duktiga på. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 18:19 |
| Re: Kännas tryggt ?, 25/02 16:06 | |
| Vi vet väl inte om renen låg helt stilla. En livvakt är ju knappast i första hand utbildad att avliva trafikskadade djur. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 18:18 |
| Re: Iiiiih!, 25/02 16:21 | |
|
De är mer eller mindre tvingade att ha livvakt. Om en minister inte har livvakt och sen blir attackerad så blir det ju ett jäkla liv för det. Efter morden på Palme och Lind så är det ökade krav på livvaktsskydd. Även om det kan tyckas onödigt att ha livvakt i ett sånt här läge så är det kanske smidigare att ha dem med sig hela vägen. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 18:15 |
| Ammatörer | |
| Maud du lever farligt nu, vakna! man måste ställa krav på sina medarbetare.Köp en yxa åt ammatörerna dom kanske duger att hantera den om inte, så går det åt H....vete | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 17:50 |
| Olika | |
|
Varför måste ni arroganta människor störa er på minsta lilla??! Hade ni medverkat på biologilektionerna hade ni vetat att en MÄNNISKA och en REN inte ser likadana ut. Jag hade inte vetat vart jag skulle skjuta en ren för att ta död på den. Sen var det ju bara bra att han försökte och tog chansen att döda djuret, han hade ju kunnat träffa, tyvärr gjorde han inte det, men folk gör misstag, och när man aldrig skjutit en ren eller ett djur förut hur jävla lätt ska det vara då? ANVÄND ERA HUVUDEN!!!! |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 17:41 |
| Suck o Stön....... | |
| Maud borde känna sig osäker med en sån livvakt som inte kan ta ihjäl en skadad ren som ligger.Tragiskt.... | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 17:39 |
| Var hittar ni informationen... | |
|
Var hittar ni informationen att renen låg stilla? Det står i texten att 2 låg skadade på vägen. Alla skadade djur jag sett i mina dagar gör allt annat än att ligga stilla... Sen är ammunitionen som livvakterna använder helmantlad, gjord för att skada. Ammunitionen som man använder när man jagar är gjord för att döda, det är en väldig skillnad.... |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 17:36 |
| Re: Vägrenen, 25/02 15:13 | |
|
Hahaha! Rolig kommentar..! Ja du har nog rätt, VägRenen låg förmodligen också HELT stilla... |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 17:36 |
| Ren rutinsak | |
| Första skottet är alltid ett varningsskott. Det andra skottet försätter den misstänkte ur spel, men inte mer än att ett förhör kan hållas. Förhöret är med all säkerhet hemligstämplat. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 17:25 |
| Re: Vägrenen, 25/02 15:13 | |
|
Det där va ju j*ligt bra skrivet!! Hahaha skrattar än.. Skönt att det finns människor med humor. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 17:23 |
| Erik | |
| Trist med allt självgott gnäll i alla kommentarer. Det finns säkert en naturligt förklaring. Livvakten gjorde nog sitt bästa. Allt ni gör på jobbet är knappast heller 100%. Sedan är det klart att Maud behöver livvakt. Vi har bevisligen haft tragiska ministermord tidigare. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 17:22 |
| Skull skämmes!! | |
| Ta å byt ut livvakterna.. Jag skull skämmes å ha såna livvakter runt om kring mig.. Å vad ska hon ha livvakter till? dom kostar bara vi skattebetalare pengar.. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 17:17 |
| Livvakt? Jävla ramboammatör. | |
| Total skandal.Glasögon på rusta kostar max 15:- sätt bågen bakom örat inte den glasade änden. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 17:13 |
| Rendöd | |
|
Skulle tro att 90% av dom som har kaxiga kommentarer inte själv vet hur man säkert avlivar ett djur. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 17:09 |
| Infiltratörer | |
| Jag tror att det är dags att Maud (och VK) kollar upp vilken bakgrund hennes livvakter har. Det här är ett givet tillfälle för en infiltratör att sprida misstämning hos Alliansens medlemmar och därmed ta udden av det arbete som utförs. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 17:06 |
| Skott på skott | |
| Var nu lite hänsynsfulla mot grabbarna från huvudstan. De har förmodligen aldrig avlossat skott mot djur tidigare och ingen har väl gett dem instruktioner om var man skall sikta. Bakifrån är ju renens rumpa förföriskt lik en måltavla. Vi som är från landsorten, vet ju att träff i den "tian" inte ger önskat resultat. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 17:03 |
| öronen... | |
| man får väll hoppas maud skar bort öronen på renen då :-) | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 16:59 |
| Undrande | |
| Är nog lika bra att inte vara i närheten av hennes liv vakter dom skjuter ju som kratter är ju livsfarligt att vara nära dom? | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 16:57 |
| Kul... | |
|
... att läsa alla vad alla världsmästare tycker om folk som ställt till det för sig. Med tanke på det välutvecklade ordförrådet och den enorma självdistansen verkar det vara i stort sett samma personer som skriver kommentarer på denna sida. Men man får böja sig för er otroliga kunskap och erfarenhet av livet. Ni är säkert överjävliga på att hantera en bössa ( förmodligen snusa och köra grävmaskin också...) . |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 16:56 |
| blir lite fundersam | |
| Om ni läser så ser ni att dom inte "missade" själva renen utan att första skottet inte dödade renen. lite skilnad på att träffa en ren och döda den. För träffar du den i magen inte fan dör den då. sen de där me "varför har hon livvakter här uppe" hotbilden är ju lika uppe i umeå som resten av världen. inte så att hon har livvakt på vissa stället men inte på andra. jobbar du åt regeringen som Maud Olofsson, fredrik reinfeldt m.fl, får du automatiskt livvakt från säpo. vi såg ju hur det gick för anna lindh som inte hade livvakt. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 16:54 |
| Företagare | |
| Lite å skriva om eller? | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 16:49 |
| Tristess | |
|
Snacka om att det finns dom som angarerar sig på sånt dom vet så litet om. Till den milda grad så att man själv måste skriva några rader. Skaffa er ett liv, eller mjölka korna eller varför inte en ren. Kommentarerna här på vk.se är mer som "gissa, rita, spring", alltså som på dagis. Jisses!! |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 16:48 |
| Re: Ammo, 25/02 16:21 | |
|
Spelar absolut ingen roll vilken 'ammo' du har i vapnet, bara man törs gå fram o därtill träffa så är lidandet slut. Säpo.s tjänstevapen är ju trotsallt till för att oskadliggöra/döda människor o då duger det gott till en ren eller älg också. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 16:48 |
| Extra magasin.. | |
| Som sagt så är ju helmantel inte speciellt bra att avliva större djur med. Så ett extra magasin med blyspets åt våra livvakter/poliser vore kanske att föredra vid ett sådant tillfälle!! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 16:40 |
| haha | |
|
är det ingen som anmäler livvakten för tjuvskutning av ren?? skrattretande! |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 16:38 |
| Undrande | |
| Fungerar regeringen lika dåligt som måddans liv vakter. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 16:37 |
| Överingenjör | |
| Byt livvakter till några som kan hantera ett vapen! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 16:33 |
| Sicket skämt:-) | |
|
Man får ju hoppas att myndigheten plockar vapnen av sådana pajasar, med största sannolikhet så låg renen ned o att då missa är ju rent skrattretande. Dessa sk livvakter som skall skydda våra folkvalda är väl antagligen för rädda för att gå tillräckligt nära för en säker träff. Eller så kanske de inte vill få snö i sina skor? |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 16:33 |
| Renjakt | |
|
Är det inte dags att byta ut livvakterna, de kan inte skjuta en försvarslös ren, tänk om det kommer terroister???Renjakt |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 16:31 |
| Tänka sig för!!! | |
| Ja vad ska man igentligen säga om de dära??? Jo att Maud borde tänka på sin säker het.... Ja om inte ens livvaktaren klarade av att skuta en skadad ren på så nära håll hur ska han då kunna skyda Maud säkerhet??? Jag tycker Maud ska tänka på sin säkerhet och evuntuellt fundera om hennes livakt är så säker på sin sak... SKAFFA EN NY LIVVAKT MAUD jag råde dig till de... Verkligen.... | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 16:28 |
| Don efter person | |
|
Ministrarna får väl kvalite på livvakt efter sin egen kvalite, med andra ord pricksäker livvakt = duktig minister. En fråga. Vad är då Maud? |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 16:22 |
| Iiiiih! | |
| Varför hade Maud med sig livvakten? Tror hon att någon planerar att förfölja henne till hemmanet för att attackera? Hjälp! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 16:21 |
| Ammo | |
| Jag tror inte att ammon som dom har i sitt tjänstevapen är av sett för att avliva djur. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 16:21 |
| Ett skott, eld! | |
| Förhoppningsvis hade livvakten tagit av sig solglasögonen. Ljusförhållandena i området har under dagen varit något nedsatta, vilket skulle kunna förklara det misslyckade skottet. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 16:12 |
| skjutning | |
| kanske lättare å skjuta mot 2-benta varelser än 4 benta djur? El så hade han som sköt ej klarat ngt skjutprov??? | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 16:09 |
| bara två kulor i pikkadollen? | |
| har livvakterna bara två kulor i revolvern?? eller ville de inte slösa fler på renen, ifall Juha Valjakalja skulle titta fram bakom nåt träd? | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 16:06 |
| Kännas tryggt ? | |
| Jo måste kännas väldigt tryggt att ha sådana "livvakter" som kan missa med en vapen på ett sånt avstånd, nästan komiskt i bedrövelsen. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 16:06 |
| hm | |
| Snacka om pajasar.. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 16:03 |
| Haha !... | |
| Där ser man vad en "livvakt" från fjollträsk är kapabel till !! ...nä, tacka vet jag en "bonnpöjk" från byn " ! hahaha!!! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 16:01 |
| Hard to hit a moving target, ey? | |
| Då den fortf. levde antar jag att den rörde sig fortfarande... | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 15:45 |
| Vildavästern eller? | |
|
Så kan det gå när dom "stora"! grabbarna ska visa sig på styvalinan!! Man kan ju fråga sig om dom/alla ska få vara beväpnade. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 15:44 |
| Han gjorde säkert så gott han kunde. | |
| När renen redan var skadad är du skyldig att förkorta lidandet. Livvakten gjorde säkert så gott han kunde men saknade tyvärr kundskap om var han skulle sätta kulan. Bra att det kom flera bilister som kunde förkorta renens lidande. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 15:43 |
| miss | |
| om han inte hittar en hel ren, hur ska han då kunna försvara Maud mot banditer? | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 15:41 |
| bra sikte? | |
| Man kan ju fråga sig hur långt bort livvakten stod när han sköt....borde ju kunna träffa en ren som ligger på marken..Kanske dags för att göra en övnings-skjutning snart..? | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 15:37 |
| Jägarn | |
|
Jag säger som pappa min, är man dålig på att skjuta ska man inte skjuta alls. Bra livvakt, kan inte ens ta ihjäl en ren. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 15:37 |
| Tur | |
| Tur att det var skadade renar och inte terrorister, då är det inte så smart att missa eller skadskjuta. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 15:36 |
| Tryggt | |
| att ha en livvakt som inte klarar av att träffa en hel ren. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 15:35 |
| Fd. bodyguard ! | |
| Byt ut livvakten snarast ...!!!! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 15:28 |
| Blod i spåret | |
| Så där såg det ut för ett par veckor sedan i el-ljusspåret i Vilhelmina då ett lo tagit sig ett skrovmål på råddjur...Såg ut som ett mord ägt rum! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 15:28 |
| Tryggt | |
| Låter tryggt att näringsministern har så pass duktiga livvakter att dom inte ens kan döda en ren som ligger med sitt vapen. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 15:19 |
| Middagen räddad | |
| Jaha, renstek hemma hos Maud ikväll då! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 15:18 |
| Känns det tryggt Maud? | |
| Maud måste känna sig lugn som har sådant fantastiskt personskydd. Att missa en påkörd ren med första skottet och sedan inte klara av att avsluta jobbet känns inte helt ok. Någon som slarvat med skjutövningarna? | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 15:17 |
| Vägrenen | |
|
Han fick alltså ingen ren träff. Eller tog han fel och sköt vägrenen? |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 15:13 |
| ???? | |
| Hur svårt kan det vara att skjuta en skadad ren? Vars hade karln lärt sig skjuta? Hade han förresten bara 2 skott i vapnet? Toksorgligt. Hoppas att MAud skickar tillbaka honom till livvaktsskolan. När det verkligen gäller, verkar det inte som om han skulle kunna skydda en ladugårdsvägg. Den andre visade dock lite mer omdöme. Han insåg att det inte förelåg ett direkt hot och tog det lugnt. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 15:11 |
| Skjutträning? | |
| Dom kanske borde träna lite mer på skjutning innan dom åker runt med tjänstevapen. Rätt av dom att skjuta dock. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 15:08 |
| Clintan | |
| om livvakten tagit av sig solglasögonen hade han nog varit träffsäkrare | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 15:06 |
| vem vill ha dess vakter | |
| hmm. om de nu ska vara säkerhetsvakter hur ska de kunna skydda en minister när de missar en skadad Ren som ligger på vägen.. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 14:58 |
| Han försökte iaf. | |
|
Men det säger ju lite om hur säker Maud borde känna sig om hennes livvakt inte kan döda en ren som ligger skadad på marken. Men alla heder att han iaf försökte avliva djuret, många fortsätter bara utan att ens anmäla skadade djur till polisen, och det är avskyvärt hur man kan lämna ett djur lidande vid vägkanten. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 14:54 |
| missat 2 skott ? | |
|
Hur missar man 2 skott på en ren som ligger på vägen? Trodde ju att livvakterna var lite utbildade i ämnet.... |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 14:52 |
| Polisanmälan? | |
|
Har det blivit gjort någon polisanmälan med anledning av den uppkomna situationen? Av artikel framgår att vakterna inte var några prickskyttar av högre rang. Är det brist på utbildning - månne? Vakterna tycks inte pricka bättre än vad regeringen gör. Detta med tanke på de många förslag regeringen tvingas ta tillbaka. Nu senast tas förslaget om att bilförsäkringen ska vara med och betala till sjukvård och trafikolyckor, tillbaka av statsrådet Husmark. Dumma förslag har dålig förankring. Sådan regering, sådan politik. Det är nog klokt att byta såväl vakter som regering. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 14:45 |
| Ska man skratta eller gråta? | |
| Jag ser hela scenariet framför mig, och det är en minst sagt ironisk syn. Eller, egentligen inte. Ett plågat djur, finns inget värre. Men att en man som ska vara SÄPO-utbildad med license to kill inte fixar att sätta krut i en ren (två skott till trots), ja, vad ska man säga.. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 14:44 |
| Förhöjd hotbild... | |
|
...i Bygdeå? Därav flera livvakter? Skrattretande att den livvakt som försöker skjuta ihjäl den skadande, enligt uppgift LIGGANDE renen MISSAR... Hur är det möjligt? Man frågar sig återigen vari nyttan ligger i att ha livvakter... Inte kan det väl vara så att det är en imagegrej som betalas av skattebetalarna? |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 14:38 |
| Vilken prick | |
| Livvakt som missar på nära håll. Jo jag tackar. Maud borde känna sig otrygg. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 14:36 |
| Duktig skytt | |
| Om det ligger en påkörd ren på vägen, hur kan en livvakt missa med det första skottet????? Oj vad rädda ev mördare som tänkt sig ett attentat mot Maud ska bli när hennes livvakter inte hittar av en ren som ligger stilla på vägen. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 14:33 |
| Det måste kännas tryggt... | |
| För Maud att ha så kompetenta livvakter. Hur kan de misslyckas med att avliva en skadeskjuten ren som, vad jag förmodar, ligger helt stilla på vägen? Jag vet inte ens hur jag ska kommentera det faktum att de sedan inte heller gjore färdigt jobbet utan lät en en privatperson slutföra det... Suck... | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 14:28 |
| Hm. | |
|
Blir lite orolig för Maud's säkerhet... Vad omger hon sig med för klåpare?? |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 25/02 14:23 |
Pride i Umeå
I september blir det Pridefestival i Umeå.
Läs mer
| 1 | Beväpnade personer på Mariehem |
| 2 | Akut personalbrist på Barn 4 |
| 3 | Kraftiga översvämningar i Mellansverige |
| 4 | Filmade sig själva under inbrottet |
| 5 | Ingen alkohol på Lövens kräftskiva |
Annons:

> Annonsera |
Annons:
Politik, mode eller att vara mamma eller ordningsvakt - ämnena är många bland våra ca 110 bloggare.
Till bloggen
Följ allt som händer på vk.se
Läs mer om RSS

Inget att göra ikväll? Kolla in kalendariet på vår nöjessida.
Till nöje

Överstjuktans stora bjässar
Läs mer

VK:s prisbelönta artikelserie om klimatet i Norden.
Klimatresan

Du kan fördriva tiden med att lösa det populära sifferpusslet Sudoku online på vk.se. Välj mellan olika svårighetsgrader.
Spela

Är du en av vinnarna?
Läs mer här!
Övrigt Bostad, Önskas hyra, FalunÖvrigt Bostad, Säljes, SorseleHyresrätt, Önskas hyra, UmeåHyresrätt, Önskas hyra, UmeåVilla/Radhus, Säljes, LyckseleHyresrätt, Önskas hyra, MölndalFritidshus, Säljes, UmeåHyresrätt, Önskas hyra, UmeåHyresrätt, Uthyres, UmeåHyresrätt, Önskas hyra, Umeå Sök bostad
Skicka dina sommar- eller fiskebilder till VK.
Läs mer
Hur mycket fick grannen för huset?
Kolla in de senaste affärerna
Hultsfredsfestivalen ställs in.
Se inslaget - klicka här!
Läs mer
Musikvärldens hyllningar haglar över Umebandet Popterror.
Läs mer
Baler, bilar och massor av folk. Här kan du se nya och gamla bildspel.
Kolla bildspelen - klicka här!
Plötsligen säljer både nytt och gammalt på platta.
Läs mer
Porsche måste vara motorstark, men samtidigt minska utsläppen.
Läs mer
"Tv har missbedömt publikens intresse för kronprinsessan bröllop."
Till Nancy Bladfälts krönika
Annons:
Annons:
Annons: