Polis från Umeå åkte på söndagen till Vännäs efter en anmälan om att det pågick försäljning av falska Shaktimattor. Men polisen beslutade att inte inleda någon förundersökning, eftersom det var oklart om varan var märkesskyddad eller inte.


Falska spikmattor i omlopp

Se upp för falska spikmattor. Under Vännäsdagarna har flera försäljare sålt kopior av originalmattan, Shaktimattan, till kraftigt nedsatt pris.
- Jag har själv inte lyckats sälja en enda matta, säger Tore Georgsson, och håller upp originalmattan.

Ryktet om att försäljning av falska Shaktimattor pågick i Vännäs under de pågående Vännäsdagarna gjorde att polisen fick ta emot en anmälan om det misstänkta lurendrejeriet.

Polisen var också på plats, men besöket i Vännäs föranledde inget polisingripande. - Vi kan i dag inte veta om varan är märkesskyddad och har inte inlett någon förundersökning, säger Hans-Olov Markström, vakthavande befäl vid polisen i Umeå. Just nu avlöser marknaderna på olika platser i länet varandra och stora mängder spikmattor säljs i butiker i Sverige.

Sommarens storsäljare
Svensk Handel har spått att spikmattorna kommer att bli sommarens storsäljare.

I takt med mattans popularitet har också kopior och plagiat börjat dyka upp. Bakom originalet står Team Shakti, med säte i Forsse i Hälsingland och Tore Georgsson i Vännäs är en av återförsäljarna. Han hade därför rustat sig med ett större parti inför Vännäsdagarna. .- Det är ingen som vill köpa en matta av mig eftersom jag är nästan 150 kronor dyrare på mattan än de som säljer plagiaten. Jag kan förstås inte förbjuda någon att sälja spikmattor, men då ska det framgå att det är en kopia och inte en äkta Shaktimatta, säger Tore Georgsson. Originalmattan är tillverkad i Indien, medan kopiorna visar sig vara tillverkade i Kina. Dessa har sämre kvalitet på tyg och sömmar samt lim som gör att piggarna lätt lossnar.

Svagare tryck
Trycket är ofta svagare och grönaktigt på kopiorna och på några mattor sitter öglorna för upphängning av mattan inte ute i hörnen som på originalet.

Tore Georgsson är återförsäljare av originalmattan i Vännäs. Men han har inte lyckats sälja en enda matta, eftersom han är nästan 150 kronor dyrare på sin matta. ? Det är jättesvårt för kunden att se skillnaden


- För kunden kan det vara jättesvårt att se skillnaden, säger Tore Georgsson. Nadine Reuterswärd äger Team Shakti. Hon är förtvivlad. - Jag hade naturligtvis hoppats att polisen i Umeå skulle göra ett tillslag. Vår matta är varumärkesskyddad och jag har skickat handlingar till polisen i Västerbotten som visar detta. Det här innebär ju i förlängningen att de falska försäljarna får fortsätta åka runt och sälja mattor i vårt namn, trots att det är olagligt och utan att polisen gör något åt det, säger Nadine Reuterswärd. Hon säger att klagomål redan börjar komma in från kunder som tror sig ha köpt originalet, men som lurats köpa en sämre kopia. - Dessa kunder blir helt enkelt grundlurade eftersom vårt varumärke har kopierats, säger Nadine Reuterswärd.


Bertil Wallin

Publicerad: 12 juli 2009 kl 18.42

Annons:

Kommentarer

Det finns totalt (40) kommentarer

På vilket sätt kollas säljarna i Åsele?
Det är inte stopp för kopior på spikmattor för fem öre, det fanns rent fantastiska erbjudanden på spikmattor i alla möjliga former och färger. Visserligen funkar de nog lika bra, men har man patent så har man, för visst är det väl det som gills?
Anmäl inlägg Besvara Observatör 17/07 20:20
Funkar, funkar ej..
Det finns inget som bevisar att spikmattorna funkar.. men det finns å andra sidan inte heller nåt som bevisar att dom _inte_ funkar..

Hur det än är med den saken är det aldrig rätt med ett varumärkesintrång som det är frågan om här. Att det finns konkurrens och liknande produkter är aldrig fel men då ska inte konsumeneten vilseledas att tro att det är exakt samma.
Anmäl inlägg Besvara Sune 14/07 23:05
Re: Lättlurade, 14/07 20:28
Ok, så tennisboll mot väggen och gnuggande mot dörrkarm är mer vetenskapligt bevisat än spikmatta..
Anmäl inlägg Besvara Chriss 14/07 21:20
Lättlurade
Spikmattor funkar inte.
Be någon massera er istället eller så kan ni stå mot en dörrkarm och gnugga ryggen, eller ta en tennisboll mot väggen och dig på muskelknutar.
Anmäl inlägg Besvara Umebo 14/07 20:28
Re: Dyrt, 14/07 10:19
Jisses.
Nej, det finns säkert ingen forskning som säger att orginalet är bättre än kopian, det handlar om varumärkesintrång.
Sen att produkten kostar för mycket kan jag hålla med om, ordentligt överpris, men det finns ingen anledning att sänka priset heller för handlarna så länge efterfrågan är så hög, dålig affärsman i så fall.
Anmäl inlägg Besvara Chriss 14/07 12:11
Dyrt
Lite plastbitar på ett tygstycke tillverkat i Indien borde inte kosta mer än 50-100 kr....låter som att alla som köper blir lurade - framför allt de som betalar dyrt för ett "orginal" - Finns det något forskning som visar att plagiatet är sämre ?
Anmäl inlägg Besvara Erik Andersson 14/07 10:19
haha
En matta är en matta, och en spik är en spik.

Förstår inte problemet med kopiering, eller är den äkta spiken nyttigare än den kopierade spiken?

Vad jag vet så tillverkas inga spikar i indien. Däremot i kina / japan..
Anmäl inlägg Besvara Amstaff 14/07 01:51
Re: Re: Re: Spikmatta, 13/07 11:36, 13/07 12:40, 13/07 13:25
Då har du ytterligare en gång bevisat att du inte förstår vad som står i artikeln och knappast är det då heller lönt att förklara. Du vill inte/kan inte ta åt dig information.
Jag har inte det minsta intresse i spikmatte-branschen, så jag är inte det minsta trampad på tårna. Däremot är jag stark motståndare till att du ska komma med påståenden som inte alls stämmer.
Det står inte att spikmattor är bluff och det står inte att det finns vetenskapliga bevis för att de är verkningslösa.
Professor Martin Ingvar säger dessutom att man ska ha stor respekt för de som använder sig av spikmattorna.
Anmäl inlägg Besvara Tared 13/07 13:41
Re: Re: Spikmatta, 13/07 11:36, 13/07 12:40
Om DU läser noggrant! så ser du att det står att inga vetenskapliga belägg finns för att det fungerar, bara trams. Jag tror mer på professor Martin Ingvar än jag tror på några försäljare, kåta på klirr i kassan, Trampad på tårna kanske?
Anmäl inlägg Besvara Fakiren 13/07 13:25
Re: Spikmatta, 13/07 11:36
Hur kan du utifrån den artikeln påstå att spikmattan är en bluff? Är du inte läskunnig? Läs sakta en gång till så att du kan ta in vad som verkligen står där. Sedan kan du återkomma hit och rätta till ditt felaktiga påstående.
Anmäl inlägg Besvara Tared 13/07 12:40
Spikmatta
Vilken BLUFF hela denna spikmatte historia är! Läs här!
http://www.dn.se/nyheter/sverige/ingen-visad-effekt-av-spikmattor-1.906985
Anmäl inlägg Besvara Fakiren 13/07 11:36
Problemet är inte att ...
Problemet är inte att det säljs billiga kopior eller diskutionen om själva mattan är bluff och båg utan att någon annan säljer mattan under någon annans namn, detta är faktist varumärkesintrång. Men som vanligt blundar arangörerna för detta och låter piratkopierade prudukter säljas helt öppet då de genererar pengar till arangörerna, titta bara på tradera eller blocket där rent kinaskräp säljs som äkta produkter. Foppatoffeln som säljs på marknader är oftast kopior, men de säljs inte under varumärket "crocs" utan som "foppatoffel" el dyligt och inte heller som äkta, hade det varit samma sak med denna matta, att den sålts under ett eget namn så hade jag inte sagt ett ord.
Anmäl inlägg Besvara AndreasS 13/07 09:52
Lag på kvitto??
I Italien har de haft lag på kvitto för varor, konsumenten måste spara kvittot för att bevisa inköp.

Detta för att slippa omfattande piratkopiering.
Man gör det även lite knepigare för de som säljer svart med om man har det så.
Anmäl inlägg Besvara ML 13/07 09:39
Re: Lurade, 12/07 23:54
lätt att uttala sig via sånt som man läst utan att själv provat.....
jag tycker att den är helt suvverän. känner mig stäkt och jättepigg efteratt ha legat på den.
Anmäl inlägg Besvara irri 13/07 08:44
Re: Lurade, 12/07 23:54
Och vad är det som säger att det inte är du som är lurad??? Hur vet du att de inte fungerar - vilka vetenskapliga studier har du som stödjer det?
Problemet är ju att det INTE har gjorts några studier än. Avsaknad av vetenskapliga studier bevisar ju knappas att de inte fungerar, det bevisar inte heller att de fungerar. När riktiga studier görs kan man börja diskutera vilka effekter de har, innan dess kan du bara hänvisa till din egen skeptism och inte till vetenskap eftersom själva innebörden i ordet 'vetenskap' är att experimenten är gjorda mågna gånger.

Till Tore G. vill jag bara säga så på dig! Du har rätt!

Om mattorna fungerar eller inte, är av bra eller dålig kvalitet eller var de är tillverkade är egentligen helt orelevant - det är olagligt att utge sig för att sälja en varumärkesskyddad vara när man inte gör det. Är man öppen med att det är en kopia är det en helt annan sak. Då är kunden informerad om vad den köper och får själv ta ställning.
Anmäl inlägg Besvara Marknadsbesökare 13/07 08:14
Re: Lurade, 12/07 23:54
Knappast, han älskar dem!
-skulle jag gjort.
Anmäl inlägg Besvara höns 13/07 07:29
Falsk vara
Jag ar i Thailand. Sag nagra falska T-shirtar till kraftigt nedsatt pris!!! Ja faktiskt en hel marknad med falska varor... och hemma jagar vi fildelare...
Anmäl inlägg Besvara A. 13/07 05:41
Re: Nordisk kvalité, 12/07 23:18
Conny ... visst vet du att 75% av allt är tillverkat i Kina idag.
Kolla dina egna produkter i hemmet.
Ikea har mycket Kina...

ex. alla tillbehör till SonyEricsson.
ABU rullar + deras fiske spön
Iphone. m.m listan kan bli oändlig.

Så jag tycker du ska tänka dig för innan dina uttalanden.

Sedan ang. spik... nej det är ju plast som är tillverkad i Kina, men limmad på tyg i Indien.
Tyget kommer nog också från Kina.

Org.Mattan är monterad i Indien inte tillverkad.
Vem bryr sig, skulle den varit monterad inom EU så hade nog en sådan kostat 250:- att tillverka istf. 5,50:-
Vi ska vara glad åt låglöneländerna, mera produkter från dessa.
Det håller våran konsumtion uppe.
Anmäl inlägg Besvara Mikael 13/07 00:03
Lurade
Det finns inte en ända veteskaplig artikel undersökning som säger att detta mattor hjälper. Men det finns massor av folk som betalat dyra pengar för sina mattor och därmed för att inte skämmas ihjäl ljuger för sig själva om att de är bra.

Killen som kom på dem har sålt för 200 millar. Han skrattar nog åt alla som köpt mattan.
Anmäl inlägg Besvara Stefan 12/07 23:54
Re:Spikmattor "meningslöst lidande" enl läkare på Karolinska
Måste bara fråga om du läste artikeln?
Det han går till attack mot är marknadsföringen av dessa mattor.
Meningslöst lidande? Undrar hur många kritiker som testat själva eftersom dom vet att det gör så ont, dom kanske har en väldigt låg smärtgräns? Ja, alla är vi olika förstås men själv tycker jag det är en mycket behaglig och varm känsla och många somnar på mattan.
Tror faktiskt inte så många skulle använda dessa om dom tycker det är obehagligt eller gör rejält ont, "problemet" med mattorna skulle försvinna snabbt.
Tror inte själv att man blir botad på något sätt av att ligga på den här mattan men jag tycker det är skönt och får en behaglig känsla i kroppen efteråt och det är jag nöjd med.
Men många tycker det är viktigare att berätta för andra att dom gör fel eller blivit lurade än att lyssna på hur folk verkligen upplever mattorna. Vill inte ni bli lurade, fint, låt bli och saken är ur världen!
Att vetenskapliga bevis inte finns misstänker jag beror mer på avsaknaden av riktiga studier, inte tvärtom att flera studier bevisat att dom inte fungerar, tror dock flera stora studier kommer göras då detta har blivit så populärt!
Anmäl inlägg Besvara Chriss 12/07 23:33
Re: Förvånad?, 12/07 19:01
Varför så polis-fientlig?

Det är söndag idag. Myndighetsutövning innebär pappersexercis, och detta sker normalt under vardagar.

Företag är normalt stängda, och vill polisen komma i kontakt med ett företags representanter så är det normalt sådant som sker på vardagar under normal arbetstid.

I detta fall har vi dessutom en person - Nadine Reuterswärd - som säger att hon skickat information till polisen. Vad som inte framgår är:
- när informationen skickats.
- om informationen kommit fram.
- om informationen är komplett.
- om informationen är vidimerad.
- om informationen är juridiskt användbar.
...

Det finns alltså åtskilliga saker du måste betänka innan du börjar hoppa på polisen. Fast jag förstår ju att det är roligare att ignorera detaljer och _förutsätta_ att polisen är inkompetent. Det blir ju så mycket lättare att klanka då.
Anmäl inlägg Besvara pwm 12/07 23:22
Nordisk kvalité
Orginal eller inte av spikmattan men av erfarenhet så är kineskiskt tillverkade produkter bara skit..
Ta till exempel ett däck eller en slang till en cykel. Köper man kineskiskt så håller det knapt en sommarsäsong, och vill man laga en punktering så är det stört omöjligt för slangen innehåller bara plast. Jag cyklade på Åland för 7 år sen och fick punktering och där köpte jag ett nytt Nokia däck som än idag håller och framför allt är det inte uppnött fast jag cyklar ca 100 mil per år. Mina plast däck från kina håller inte en sommarsäsong.
Köp Nordiska produkter och kanske helst Svenskt.
Anmäl inlägg Besvara Conny Karlsson 12/07 23:18
absolut inte kvacksalveri
Tycker att Tore agerat helt riktigt. Tycker även synd om alla som inte upptäckt hur bra shakti-mattan verkligen är! Men som med mycket annat som är bra, så kommer det ju kopior.. se bara på crcs-skorna! hur mycket billiga kopior finns det i knallestånden? men har man provat den äkta varan, så vet man skillnaden.. så även med shakti-mattan.
Tore har ett bra pris, och vi vill ju alla gynna ortens handel, eller hur??
Anmäl inlägg Besvara numera fri från morgonstehet! 12/07 23:06
Re: Spikmattor "meningslöst lidande" enl läkare på Karolinsk
Haha, du Oscar Nilsson, läs artikeln innan du refererar till den :)
Det professorn säger är att marknadsföringen kring spikmattan är "bara trams". Men effekten är det är det inte gjort några jämförbara studier på och ingen kan säga något om. Det är just därför han vill undersöka det mer, men väntar på forskningsetiska kommitténs beslut.
Om det är någon större skillnad på piratmattan och originalet vet nog få, men är den varumärkesskyddad så är nog brottet ganska uppenbart. Jag förstår försäljarens frustration.
Anmäl inlägg Besvara bkml 12/07 23:01
Bra att tänka på angående förfalskning
Någon tidigare kommenterade att det spelade väl ingen roll om det var kopior eller inte, men det spelar väldigt stor roll. Först och främst så var detta inte kopior utan rena förfalskningar. De sålde mattorna som Shaktimattan och hade koierat afficher etc och sålde den som den äkta Shaktimattan (mattorna hade enligt en kontrollanten synbara brister kontra den riktiga om man visse vad man skulle titta efter). En viktig sak som allt för många verkar glömma bort är ansvaret som jag tycker vi ska ha när det gäller t.ex arbetsförhållanden i ursprungslandet. Oavsett om det är en hantel eller en spikmatta som jag köper så ska den komma från en tillverkare som har drägliga arbetsvillkor. Det gäller även dunkuddar som vi inte vill ska vara fyllda med dun från levande fåglar, eller får i Australien som de skär av saker i rumpan för att undvika vissa flugor. Någon tyckte att det var väl bara att sänka priset, men vem ska då ta ansvar för hela kedjan från tillverkare till konsument?
Vi vill som konsument ha både den bästa servicen och lägsta priset, men det går inte alltid at vara billigast om man ska kunna hålla den servicen. Jag skriver detta som butiksägare och direkt inblandad i det hela, och jag förstår att företag kopierar en produkt, men köper jag en Volvo så ska det också vara en Volvo. Är det en kopia på den bilen ska jag som konsument få veta det, annars är det lurendrejeri. Jag förstår att företag kopierar populära produkter och det är väl det som driver utvecklingen framåt, och ett exempel är t.ex MC märket Triumph som Japanerna kopierade till Honda för en massa år sedan. Jag tycker det är bra att Shakti tagit tag i denna sak, och den som vill ha den billigaste liknande kopian ska också få köpa den, men man ska veta om det. Man får inte bli inlurad i att det är samma spikmatta, cykel, TV eller vad det nu kan vara, för då har etiken och affärsmoralen förlorats.
Ha en bra kväll.
Mvh/Tore
Anmäl inlägg Besvara Tore Georgsson 12/07 23:00
Spikmattor "meningslöst lidande" enl läkare på Karolinska
Som föregående talare har sagt - ALLA som låter sig luras genom dessa spikmattor är lurade, oavsett om det står märke A eller märke B på dem.

Martin Ingvar, professor vid institutionen för klinisk neurovetenskap vid Karolinska institutet sågar totalt hela den här befängda idén på det sättet som den förtjänas. Kvacksalveri kallas det!

Källa: http://www.dn.se/nyheter/sverige/ingen-visad-effekt-av-spikmattor-1.906985
Anmäl inlägg Besvara Oscar Nilsson 12/07 21:51
Orka
Ja inte tror jag att det är någon större skillnad.
Slit dem med hälsan säger jag. Vidare finns det inget bevis för att mattorna fungrer. Men det kanske alla vet.
Anmäl inlägg Besvara gggg 12/07 21:46
Plagiat
Det alla här verkar ha missat handlar detta om varumärkesintrång. Det är alltså inte en liknande produkt som är billigare, det är en liknande produkt som utger sig för att vara originalet. Om mattorna sedan funkar eller ej är en annan fråga.
Anmäl inlägg Besvara Smith 12/07 21:33
Re: Förvånad?, 12/07 19:01
Tycker det är skit att det gnälls på Polisen, dom gör mycket bra saker med men det blir aldig upplyft, bara ett evigt gnäll.. Nä hejja snuten!
Anmäl inlägg Besvara Emma 12/07 20:56
Re: Spikmattor är bluff, 12/07 20:07
Hehe, eftersom det inte är bevisat fungerar det alltså inte?
Självklart sitter effekten i huvudet och inte i själva mattan, precis som i bevisade mediciner.
Nåja, efter att ha pratat med väldigt många hur dom upplevt den har det varit väldigt goda omdömen, räcker gott som bevis för mig!
Anmäl inlägg Besvara Chriss 12/07 20:49
Åke
Skyll på fildelarna vet jag :) Håller med Fakiren mfl. Bluff och båg blir inte bättre av att bondfångeriet kostar 150 spänn mer. Konsumentverket är på krigsstigen här mot denna alternativmedicinska "indiska mirakelprodukt". Utmärkt!
Anmäl inlägg Besvara Åke 12/07 20:31
Spikmattor är bluff
Spelar väl ingen roll om det är en kopia eller original. Spikmattan i sig är bluff, har ingen som helst bevisad effekt.
Anmäl inlägg Besvara Fakiren 12/07 20:07
Ansvar som kund
Om en kund köper en spikmatta som kostar 150 kronor mindre än en annan likadan spikmatta , så bör det ligga i den enskildes intresse att fundera på om den vara man håller i handen är en kopia? I vissa fall är kopian bättre än originalet.
Anmäl inlägg Besvara Kopia behöver inte vara dåligt 12/07 19:37
Vem blir lurad?
ALLA som köper en s.k. spikmatta ("äkta" eller ej) blir lurade, eftersom effekten inte sitter i mattan utan i skallen på den okritiske köparen! Hepp!
Anmäl inlägg Besvara Fakiren 12/07 19:32
Köpt
Jag har då köpt en kopia & den är hur bra som hellst. Köpte den för rätt länge sen & den är hållbar & bra. Min kusin köpte originalet på en butik i Gävle och den å andra sidan har gått sönder. Limmet har släppt på sidan. Så det är inte alltid originalet som är bäst.
Anmäl inlägg Besvara Anna.K 12/07 19:29
Att ducka kritiken
Man blir nästan lite imponerad över hur kvickt man försöker fokusera på något helt annat än sina egna brister.

Istället för att rakryggat bemöta de aggraverande anklagelser mot hur produkten marknadsförs, är det viktigare att jaga på billigare likvärdiga alternativ.

Som tur är vet vi ju vid detta laget hur svenska domarkåren dömer. Där är det kompisagerande som styr och då vinner ju alltid den part som stödjer föreningarna domarna är med i.

Vidare tycker jag hela artikeln saknar substans. Man får fritt framföra vad som är att betrakta som försäljningsargument, vilket i sin tur gör artikeln att betrakta som reklam/marknadsföring. "Sämre kopia" heter det i texten, men likt medicinska bevis för mattans funktion lyser också styrkandet av detta påstående. Spikmattan har säkert sin förebild på någon asiatisk marknad där "Team Shakti" i sin tur kopierat modellen. För spikmattor är varken något nytt eller unikt.
Anmäl inlägg Besvara Kritisk Betraktare 12/07 19:27
Ruffel och båg
"Dessa kunder blir helt enkelt grundlurade eftersom vårt varumärke har kopierats, säger Nadine Reuterswärd."
Om mattorna fungerar så är det bara för att folk vill att de ska fungera inget annat, och i så fall fungerar kopian lika bra.
Anmäl inlägg Besvara Justus 12/07 19:21
Sänk priset då
då får ni sälja fler ....
Anmäl inlägg Besvara Von Anka 12/07 19:14
Samma effekt
Vad spelar det för roll om man köper en äkta eller falsk, då det ändå saknas kliniskt påvisad effekt (vilket det ju var en nyhet om i dagarna). Ska man köpa placebo så kan man väl lika gärna göra det billigt.
Anmäl inlägg Besvara JohnL 12/07 19:13
Förvånad?
Jag är iallafall inte det, Umeå-polisen visar än en gång upp sin bästa sida...

Jag tror inte att det beror på semestertider heller, valfri tidpunkt på året passar bra för att begå tjänstefel.
Anmäl inlägg Besvara Skattebetalare 12/07 19:01

Fler Vännäs-nyheter från VK

Företagare misstänks för bokföringsbrott

Två personer vid ett företag i Vännäs misstänks ha struntat i den lagstadgade bokföringsskyldigheten.
Läs mer

Borgerlig reservation mot högstadieflytt

Vid gårdens sammanträde för kommunstyrelsen i Vännäs var förstås skolfrågorna och den föreslagna flytten av högstadiet i Vännäsby till Hammarskolan heta diskussionsämnen.
Läs mer

Misstänks ha hotat sin mamma

En man greps under natten mot lördagen misstänkt för att ha hotat sin mamma och hennes sambo.
Läs mer

Jämthunden mest populär i länet

Jämthunden är den populäraste hundrasen i Västerbotten.
Läs mer
De populäraste hundarna - kommun för kommun

De populäraste hundarna - kommun för kommun

Här är de tio populäraste hudraserna i varje kommun:
Läs mer

Körde trots körförbud

Den 36-åriga kvinnan glömde besiktningen, men fortsatte att köra bilen. Nu åtalas hon.
Läs mer

Västerbotten - det tryggaste länet i landet

Västerbotten är återigen landets tryggaste län.
Läs mer

Kärlek nytt tema på biblioteken

Nu blir det kärlek bland böckerna. Biblioteken i Bjurholm, Vindeln och Vännäs satsar på kärlek som tema.
Läs mer

Stal sin grannes underkläder

Vännäsbon trakasserade sin granne genom att pilla in trästickor i låset till hennes ytterdörr, ringa sexsamtal från hennes telefon och stjäla hennes underkläder under nästan ett års tid.
Läs mer

Tänkte sälja stulna skoterkläder

En 66-årig man från Vännäs döms nu för häleri.
Läs mer
Vattenläcka på Konsum Mycket Vännäs i Stuguns rallykamp Vädret försenar tågtrafiken Ska utreda cancerfallen Anställda på lokverkstad drabbade av leukemi Mjölkande bröder får medalj av kungen Stora snömängder men större vägar öppna Cancer kopplas till arbetsplats Ny skolstrid om högstadiet Högstadieflytt bäddar för ny skolstrid

Alla artiklar

veckan i bilder
Har du koll på förra veckans nyheter?
Se veckan i bilder - klicka här!

det händer i Vännäs

torsdag 11 februari
18:30 ÖPPET MÖTE
lördag 13 februari
11:00 Skälstickorna har ÖPPET HUS
14:00 Vännäs HC - Tegs SK
söndag 14 februari
18:00 Dans

Senaste bilderna skicka in din Vännäs-bild, klicka här!
 

Djur
Labrador Retrievern ...
» Till galleriet
 

Djur
Hannoveranska Viltsp...
» Till galleriet
 

Djur
Tampas
» Till galleriet


Applåden
Tack Stort tack till alla invandrare i Vännäs som bidrog med all god mat på Medborgarhuset fredag...
Tacksamma kommunbor
Se fler
Skicka en applåd
Tyck till
Gå med
Gå med i www.resurs.ning.com ett nätverk för stöd och kamp för en human och rättsäker sjukförsäkring...
Usk:an
Se fler
Tveka inte, tyck till!
Skolmaten

husköp på karta
Vad fick grannen ge för huset? Nu kan du hitta de senaste fastighetsaffärerna på vk.se med en ny karttjänst.
Se fastighetsaffärerna i Vännäs!
Läs mer
kalendarium
Skriv in dina arrangemang eller händelser i vårt kalendarium. Det är gratis.
Läs mer
Bildgallerier
 

Barn
Agnes skickar Godjul...
» Till galleriet

 

Gamla bilder
Jag och min vän kött...
» Till galleriet

 

Djur
Labrador Retrievern ...
» Till galleriet

Börja blogga!
Välkommen till VK:s nya blogg. Var med du också. Börja blogga redan idag!
Klicka här för att börja blogga!
Läs mer
Skicka in
Berätta för oss om det som hänt. Det kanske har varit möte eller fest i byn.
Läs mer

Dina egna upplevelser! Skicka in själv, klicka här

Indranie Lennartson Shaw introducerade internationella beökare från Ghana i svenska jultraditioner.

Skyltsöndag med tomtar

LÄSARNYHET Skyltsöndagen med adventsfirande hade trots snöbristen lockat ut mycket folk ut på gatorna.
Läs mer Kommentera

Musikskolan spelade på operan

LÄSARNYHET Nästan 200 personer från länets musikskoleklasser samlades nyligen till en gemensam konsert på Norrlandsoperan i Umeå.
Läs mer Kommentera

Dagisdag på farmen

LÄSARNYHET När förskolan Gläntan i Pengsjö hade stängt för planering fick föräldrar och barn besöka en bondgård med djur i stället.
Läs mer Kommentera(1)
Bidra med din nyhet från Vännäs
Visa alla Läsarnyheter från Vännäs


Annons:


Kalendern idag

ÖVRIGT

Skicka in

SPORT

Skicka in

NÖJE

Skicka in

Fler resor