Annons:

lunchguiden Hitta rätt lunch
Nyhetsdygnet

Nyhetsflödet på ett nytt sätt.
Läs mer

Applåden

Till applåden
Skicka din applåd

motor

De senaste modellerna, tester
Till Motor

Annons:


Christoffer

"Kraftig storm mest läst vecka ..."

Till bloggen

Annons:

Dagens bioprogram

Klicka här

Lokalt

Jättegädda

Se klippet

Familjesajten

19 000 BB-bilder och mycket mer
Till Familjesajten
Förlovade
Bebisar
Dig ska vi Fira

Balen 2010

Här hittar du allt om balen i Umeå.
Läs mer

Utrikes

Många döda i fabriksexplosion

Se klippet

Kamera

3D-objektiv från Panasonic

Läs mer

Arga Lappen

"Kan seende pingviner parkera?"

Till bloggen

Svens blogg

"Trevlig sommar!"

Till bloggen

Mobil

Windows på dubbla pekskärmar

Läs mer

Björnidet

Följ björnar och vargar direkt.
Läs mer

Prylar

Ladda upp bilder till Facebook - utan dator

Läs mer

Senaste blogg

Sandras Inredning: "Så var jag plötsligt 26 år"

Till bloggen

VK.se-bloggen

"Kanelbullar och nyhetstips"

Till bloggen

Schlagerblogg

"Tack för mig!"

Till bloggen

väder

Se hur vädret blir hos dig
Till Vädersajten

Konsument Testfakta

Dödfött barn - då gällde inte försäkringen

Läs mer

jaktbilder

Skicka in dina jaktbilder till VK.
Läs mer

Näslund

"En satsning på framtiden"

Till bloggen

bildspel

Nu finns massor av bildspel på vk.se samlade.
Till bildspelen - Klicka här!

OS-sajten

OS gav guld och brons till länet.
Till OS-sajten

fiskebilder

Vinn med din bästa fiskebild.
Skicka in din fiskebild

Nöje - Artiklar

Nytt rekordår för Trästockfestivalen

Läs mer

Nöje

Jolie på Asienturné med barnen

Se klippet

Etik

Här hittar du VK:s etiska regler
Läs mer

Umeåbloggare

Ingers vardagsblogg: "När flyger humlan.."

Till bloggen

Sport

Maradona slutar som förbundskapten

Se klippet

Läsarbilder

Se bildspel med läsarnas egna bilder!
Till bildspelet

Nöje

Dyk in i Musikumeå!
Till Big in Umeå

Lilla Bloggen

"- Jag har tröttnat på att blog..."

Till bloggen

Bildspel

Tatianas resa mot ett enklare liv.
Se bildspelet

Bostadslös?

Kolla in annonserna.
Till Bostad

Läsarnas

Fiffig snöskottare

Se klippet

Ladda upp ditt klipp!

Norra Umeå

Fotbollsfesten invigd

Läs mer

jobb&pengar Krönikor

2010 blir ett gott nytt år

Läs mer

Sportdokument

Västerbottens 100 största sportögonblick .
Läs mer

Wheels

Bilar med flärd och fläkt.
Läs mer

Balbilder

Massor av bilder från festerna
Umeå
Vilhelmina
Lycksele

bli bloggare

Vill du blogga från Robertsfors, Nordmaling eller Bjurholm?
Läs mer

bildspel

Se Torbjörn Jakobssons bildspel från parkinsonsgymnastiken.
Se bildspel

bildspel

Bildspel av VK:s fotograf Torbjörn Jakobsson.
Se bildspelet

läsarbilder

Här är ett urval av läsarnas mobilbilder inskickade med MMS på telefonnummer 72090.
Alla läsarbilder


Flera polisbilar och ambulanser samlades på östra Ersboda, där fler personer misshandlats under ett bråk i en lägenhet.


Man mördad på Ersboda

Tre personer har anhållits misstänkta för mordet på Östra Ersboda på måndagskvällen. Ytterligare tre personer har anhållits misstänkta för grovt hemfridsbrott, grov misshandel och grovt rån.

Enligt vad VK erfar vårdas nu de tre mordmisstänkta på Norrlands universitetssjukhus.
Polisen är i nuläget förtegen om spaningsläget. Enligt åklagare Kjell Janesson handlar det troligen om en uppgörelse mellan två rivaliserande grupper.
- Det verkar som något sådant, säger Kjell Janesson.
Den man som påträffades död i lägenheten har nu identfierats. Enligt uppgift rör det sig om en av de personer som trängde sig in i lägenheten.

Östra Ersboda
Mannen avled efter en grov misshandel i en lägenhet på östra Ersboda. Flera andra personer fördes skadade till lasarett.
Inne i lägenheten hade flera personer misshandlats. Bland annat hade ett basebollträ använts.
Under natten uppgav polisen dock att de rubricerar händelsen som mord och grov misshandel.
Händelsen fick polisen att kalla in alla tillgängliga resurser.
- Vi har kallat in extra personal. Fler än en person har misshandlats och förts med ambulans till lasarett, säger polisens vakthavande befäl Nils Vårstedt.
Ett mycket stort område avspärrades i samband med att polisen kom till platsen.

Fyra skadade
När polisen kom till platsen fanns det fyra skadade personer i lägenheten. De påbörjade genast livräddande insatser men den svårast skadade personens liv gick inte att rädda. De tre övriga personerna fördes med ambulans till sjukhuset. Det är okänt hur pass allvarligt skadade de är.
Uppgifterna om vad som hänt inne i lägenheten var i natt mycket knapphändiga. Polisen ville inte lämna ut några detaljer om motivbild eller eventuella vapen.
Under natten har tekniker från polisen varit på plats för att undersöka brottsplatsen. Teknikerna har säkrat vissa spår.

Publicerad: 15 mars 2010 kl 22.13

Annons:

Kommentarer

Det finns totalt (123) kommentarer

Arg
För det första du vet inget om det som hände bara hört massa skit!

Ringa poliser kunde de göra?Eller hade de inte mobiler på sig eller hem telefon?
Anmäl inlägg Besvara Hanna 22/03 10:04
Re: HEJ, 18/03 11:35
Vad det än har varit så har de inte rätt och misshandla?
Helt klart,men skulle du gjort som i kaffereklamen oväntat besök,och bjudit på kaffe och talat om att dom inte har rätt att bryta sig in i din bostad?
Anmäl inlägg Besvara ELLER??????????????? ! 21/03 07:25
vem är skylldig ?
Tycker att de som förser ungdommar med droger är dem som ska känna sig skylldig till mord. De som inte klarar av att ta sig ur sitt missbruk brukar ofta sluta med döden. De flesta föräldrar gör nog vad som står i däras makt för att rädda sina barn.
När jag gick skolan på 80 talet så fick vi mycket förebyggande information om droger. När vi hade klassfest för hela 9 an 20 år efter examen var de ingen som höll på med droger.
Anmäl inlägg Besvara Per 19/03 12:14
Ersboda - vad man gör det till.
Jag bodde på Ersboda från ålder 6- 16. Jag tyckte att ersboda var en skön stadsdel och ett fint område. Men alla stadsdelar har sina mörka sidor.

Ersboda är stort så att det sker ett brott där är betydligt större än att det sker i lilla grubbe.

låt våra tankar vara med familjen som måste ha en väldigt jobbig tid just nu.

alla tankar till er.
Anmäl inlägg Besvara vila i frid 19/03 00:32
Re: Frånvarande föräldrar?!, 16/03 22:51
Så bra sagt och TACK!
Anmäl inlägg Besvara Kämpande förälder.. 18/03 16:54
HEJ
Vad det än har varit så har de inte rätt och misshandla han på det sättet.Tänk på hans familj hur jobbig de har det.Han var en snäll och trevlig bra kille.Och alla vi gör stora och små misstag.
Anmäl inlägg Besvara Hanna 18/03 11:35
Re: tänk innan ni skriver!, 18/03 03:49
Alla dumma kommentare är redan borttagna av V-K.
Medlidande för alla som får/fått sina liv förstörda av sådana här människor, det har jag.
Anmäl inlägg Besvara H Uvva 18/03 11:29
Re: Re: tänk innan ni skriver!, 18/03 03:49, 18/03 08:50
Helt rätt tänk innan ni skriver.
Anmäl inlägg Besvara bedrövad 18/03 10:20
Re: tänk innan ni skriver!, 18/03 03:49
om vill ha hjälp ordna en psykolog ,alla skriver dena sida vk ,bör tänka om ,du borde söka tröst eller annat. tahand dina egna broblem har inobords ,mvh carlos valdivia
Anmäl inlägg Besvara carlos V 18/03 08:50
Re: tänk innan ni skriver!, 18/03 03:49
Man kan ha medlidande med familj och vänner och ändå tycka att personer som i uppsåt tränger sig in i "motståndares" lägenheter inte direkt är änglar.

Man kan ha medlidande och ändå låta bli att blunda för att det är många problem på Ersboda.

Tankarna till de anhöriga. Hoppas anhöriga till ungdomar i liknande läge kan engagera sig och förmå sina "kära" att bryta sina vanor innan nästa våldsbrott sker. Just nu blir det bara värre och värre.
Anmäl inlägg Besvara Lars 18/03 08:01
tänk innan ni skriver!
alla idioter som skriver känslokalla saker o spyr galla över ersboda , kan ni bara lägga ner , tänk för anhöriga så som familj,flickvän etc hur känns det att logga in o se de här,jag gick in o kollade här för att få lite tröst. sen möts man av samlinghat mot ersboda o alla "ungdomar" som ni skriver, näää titta i era hjärtan o se om ni kan hitta lite medliande...usch för alla dumma kommentarer på den här artikeln!!!!!!!
Anmäl inlägg Besvara arg! 18/03 03:49
Riktigt hemsk händelse, men döm inte ersboda!
Förstår inte att människor fokuserar på Ersboda?
Jag har själv hållt på med droger varit på behandling är drogfri sen en tid tillbaka, MEN faktum kvar står.
Umedalen ÄR nog ÄNNU värre. Bara att drogerna är mer gömd där.

Sen visst det händer mycket på ersboda, men kollar man vart drograttfylleristerna osv blir tagna är det ofta Umedalen man hör.
Tror man inte ska behöva oro sig över någon som springer runt och mördar folk, finns bevis så är personen/personerna anhållna och häktade nu. MEN det är skit tragiskt att det är familjer som blir lidande från flera håll. Tänk på dom istället!
R.I.P
Anmäl inlägg Besvara tänk på dom lidande 18/03 01:32
Re: Frånvarande föräldrar?!, 16/03 22:51
Jag fortsätter insistera - på att det är självklart ditt och mitt ansvar som förälder, när våra ungdomar misslyckas!
Inga förmildrande omständigheter!
Anmäl inlägg Besvara Maggan 17/03 19:29
Re: Re: UPPRÖRD, 16/03 13:55, 16/03 16:22
Det är mycket man tänker när detta händer men vi ska se framåt, våra ungdomar behöver oss nu! det är de vi ska tänka på nu! hur förklarar vi detta till våra barn nu, detta paverkar och det ska vara positiv.
Anmäl inlägg Besvara Se ljuset i mörkret! 16/03 23:41
Frånvarande föräldrar?!
Blir ledsen över att många verkar tro att alla ungdomar på glid har frånvarande föräldrar och kommer från dysfunktionella familjer. Så är inte alltid fallet! De flesta av föräldrarna tror tex att deras barn/ungdomar sover om natten! Att dom tar tur att väcka varandra och smyga ut i mörkret tar ett tag att upptäcka ibland. Been there, done that! Ni föräldrar med strulande barn; vik er inte under skam och skuld på grund av fördomar utan kräv insatser och hjälp och stå på er fast ni inte tas på allvar eller nekas stöd.
Anmäl inlägg Besvara Engagerad och "socialt anpassad" förälder med fd drogmissbrukande son. 16/03 22:51
Tragiskt!
Vill skänka en tanke till anhöriga till offret! Mycket sorgligt! Må godheten vinna över det onda! Så att vi får frid i vår stad/värld.
Anmäl inlägg Besvara Cattis 16/03 20:52
Re: Re: Allmänheten förbannade, 16/03 00:55, 16/03 19:39
Ja, mitt i prick!
Anmäl inlägg Besvara Kaj 16/03 20:46
Re: Re: Lars Uhly, 16/03 13:38, 16/03 15:08
Zippo, Ta gängbråket i analogi med en eld.

Om man anställer fler brandmän kan man släcka fler bränder.

Om man exempelvis inte eldar vid bensinstationer eller röker i sängen, och ser till att visa respekt för elden när man tänder ljus, så minskar man antalet ofrivilliga brasor i samhället.

Antalet poliser i samhället minskar inte andelen brott märkvärt, det gäller att ta till andra åtgärder.

Alkohol och droger är som fnöske på en krutdurk.
En generell moralisk kursändring kunde även det vara eftersträvansvärt.

Mer poliser? Tveksamm till att det egentligen löser något.
Anmäl inlägg Besvara Tror på framtiden 16/03 20:40
Vad mer kan man säga
Det är knas det som skedde mitt hjärta går ut till familjen R.I.P. broder
Anmäl inlägg Besvara Barndomsvän 16/03 20:30
De två rivaliserande gängen på Ö Ersboda
har verkat under flera år och ett av gängen har nu statuerat sig riktigt och erbarmligt dåligt!
Heders till Polisen i Umeå och andra engagerade...
Anmäl inlägg Besvara Margareta Forsberg 16/03 20:22
Alla vi boende på Ersboda
Var finns föräldrarna till dessa destruktiva ungdomar? Jag har varit ute på min "gård" på Ersboda vid ett flertal tillfällen och frågat de: VAR ÄR/GÖR FÖRÄLDRARNA till dessa ungdomar? Det är oftast unga män på 12-15 år som är ute nattetid och som söker bekräftelse!
Anmäl inlägg Besvara Margareta Forsberg 16/03 20:02
Re: Re: Re: ofarlig gärningsman, 16/03 10:07, 16/03 12:01, 16/03 ..
så sant till 100%
Anmäl inlägg Besvara haa 16/03 19:46
Re: Allmänheten förbannade, 16/03 00:55
Polis eller rätsväsende har ingen skyldighet att informera om detta.Information som är viktig att hålla hemlig för utredningen är viktigare att den sekretesshålls än att "nyfiken i en strut" skall ha reda på den. Informationen kan vara saker som endast brottslingen känner till.Då är det olämpligt att ev vittnen eller andra får del av dessa. det försvårar att få tag på rätt person. Dessutom så är en gripen automatiskt INTE gärningsman/kvinna. Det skall ju en rättegång påvisa och den hålls ju längre fram när man är säker på sin sak. Det är lika säkert att gå ut som det var innan händelsen
..
Anmäl inlägg Besvara Peter S 16/03 19:39
Re: Re: ofarlig gärningsman, 16/03 10:07, 16/03 12:01
Därför att det var i själv försvar,
flera personer hade ju trängt sig i i lägenheten, Tror knappast han planerat slå ihjäl killen.
Nu blev det tyvärr så men för det går han ej runt och mördar folk, i en trängd situation kan nog vem som helst slås för sitt eget liv.
Anmäl inlägg Besvara Gilla ersboda! 16/03 18:28
Ni alla gnäller!
Seriöst! Ja, alla har snackat skit om Ersboda sedan urminnes tider för att det kanske slumpvist har funnits knarkare osv. Men jag kan faktiskt hålla med om att nu kan man dra Ersboda över den kammen. Antingen är det folk som bor här, som gör brott. Eller så är det folk som kommer hit för att göra ett brott. Ersboda är en stadsdel med många barnfamiljer, cykelvägar och fördelar. Men vad är det som gör Ersboda till ett jävla ghetto? Som alla säger, det händer skit överallt, men man kan göra en statistik om vilken stadsdel som är värst. Tyvärr, men så är det. R.I.P
Anmäl inlägg Besvara Ersbodabo/hatare 16/03 17:50
Re: Re: Tråkigt, 16/03 13:53, 16/03 15:59
Vet inte exakt vart i mitt inlägg du anser att jag skyfflar ifrån mig. Vill gärna veta hur du menar? Men, det är som du säger... vi har alla ett ansvar..
Anmäl inlägg Besvara Haga 16/03 17:50
Re: Re: Tråkigt, 16/03 13:53, 16/03 15:59
Hallå där. Den som skyfflar ifrån sig är väl ändå du. Att skylla på samhället är det allra enklaste sättet att fly bort från det egna ansvaret. Jag är till 1000% säker på att det inte var samhället som misshandlade dessa personer. Det var heller inte samhället som blev misshandlat. Det ÄR en eller flera personer som gjort detta, och det fanns i deras sinnevärld en orsak. DET ÄR INTE SAMHÄLLET som står bakom. Var och en av oss ansvarar för det den gör. Ingen annan. Samhället däremot måste visa tydligt att denna typ av handling INTE accepteras. Hårdare straff och tydligare gränser. måste sättas.
Anmäl inlägg Besvara ansvar 16/03 17:50
Re: Det ska bli trevligt att flytta, 16/03 10:42
Jag bodde på V Ersboda i tolv år tillsammans med mina tre barn som så småningom blev tonåringar. Det var väldigt lugnt och fridfullt där!
Bor numer på Assistentvägen, Porsön (Luleå). Här är om möjligt ännu lugnare! Det beror helt på grannarna om det är lugnt eller stökigt i omgivningen! Döm aldrig hela bostadsområden utifrån enstaka händelser!!!
Anmäl inlägg Besvara Monica 16/03 17:45
Re: Re: Re: Allmänheten förbannade, 16/03 00:55, 16/03 08:43, 16/..
men herregud. förmodligen ligger det någonting bakom detta brott, finns till 100% en anledning varför detta hände för jag tror knappast att det skedde utan anledning. du behöver nog inte gå ut och vara rädd för att någon ska mörda dig. men att peka ut en gärningsman är inte annat än fel. han har också familj och nära anhöriga och ja, förmodligen ett hjärta också. jag ska inte sitta och försvara honom, men jag vet klart och tydligt att han säkert skulle offra mycket för att få det ogjort. detta är inget någon människa skulle vara stolt över- tack o bock
Anmäl inlägg Besvara elisa 16/03 17:26
Re: Re: Re: Re: Vi måste förebygga, 16/03 00:28, 16/03 10:36, 16/..
Jag sa att man måste hjälpa till att förebygga. Förstår du inte det jag skriver? Synd...
Anmäl inlägg Besvara Niclas 16/03 17:23
Re: UPPRÖRD, 16/03 13:55
Men snälla upprörd varför tror du att detta överhuvudtaget hände?Jag tycker oxå synd om dom efterlevande familj o.s.v. men det bör nog finnas en förklaring varför man blir ihjälslagen på detta sätt sammt att misshandel av dom övriga i lägenheten blev som det blev.
Anmäl inlägg Besvara Tomas 16/03 16:22
beklagar sorgen
lider med anhöriga
Anmäl inlägg Besvara blomma 16/03 16:03
Re: Tråkigt, 16/03 13:53
FÖRÄLDRAR kan inte vara överallt, kan inte se allt, kan inte göra allt.
Det är SAMHÄLLETS ansvar, ALLAS ansvar. Sluta skyffla ifrån dig. Du behövs också, du är inget helgon.
Anmäl inlägg Besvara Mills 16/03 15:59
Arg
Ni är ju knäppa, allihopa som påstår att det har med Ersboda att göra. Det var män som bråkade, det händer överallt i Umeå, Sverige, Världen. Att sedan det råkar vara på Ersboda en man blir dödad betyder inte att det är något fel på Ersboda!

Öppna ögonen! Det händer minst lika mycket skit på Ålidhem, Umedalen, Röbäck!! Men det är fan bara sånt som händer på Ersboda som pressen rapporterar om, för det säljer fler tidningar (på grund av alla era förutfattade meningar)!

LÄMNA ERBODA IFRED!!

- - -

Fruktansvärt tragiskt att en sådan händelse får ske. Det är så synd och det smärtar!
Anmäl inlägg Besvara Camilla C 16/03 15:57
Re: Re: Skrattretande, 16/03 02:11, 16/03 10:51
Jag håller med dig Londonsvensken! Även ute i lugna villaförorten Enfield är inbrotten oerhört många. Lilla lugna Ersboda går inte ens att jämföra med drabbade städer i Storbritannien.
Anmäl inlägg Besvara Rickard 16/03 15:36
"Vad är det för fel på er människor?"
Att det är stora fel på VK:s läsare är helt klart. Så fort det handlar om Ersboda eller lokalbussar måste man tydligen spy så mycket galla man kan över ämnet. Pinsamt!
Anmäl inlägg Besvara Rickard 16/03 15:34
Re: Lars Uhly, 16/03 13:38
Hur tänker du nu? Det verkar ju som vi behöver mer poliser här (ett tydligt bevis för vad som hände eller?) Problemet som jag ser det är att vi har inte tillräckligt hårda straff och folk bryr sig inte om man åker dit eller inte.
Anmäl inlägg Besvara Zippo 16/03 15:08
Polisen gör sitt jobb
Polisen kan inte hindra folk från att göra vansinniga saker. Mord är otäckt och grymt och skall bestraffas , inga mördare skall hanteras med silkesvantar. Döm alla tre och ett strängt straff skall dom ha. BM
Anmäl inlägg Besvara BM Granberg 16/03 14:47
Tragiskt det som hänt
Oavsett vart det hände är detta tragiskt för främst de utsatta samt anhöriga men också för Umeå. Att brottet hände på Ersboda, ett av de lugnare och tryggare områdena förändrar inte något utan ska ses som en väckarklocka att vara rädda om varandra. Ersboda är långt fram i samverkan att bry sig. Föreningar, företag, skolan, kommun föräldrar, ja alla samverkar för ett tryggt samhälle. Eloge till alla Ersbodingar!!! Hörde att det den 22 Mars på Ersboda folkets hus arr ett möte för vuxenvandring där både föreningar, kommun fritidsgården och Folketshus är drivande. Gå dit och lyssna vad som händer.
Anmäl inlägg Besvara STOR barnfamilj 16/03 14:44
Förtvivlan
Det första jag tänkte på när jag läste i tidningen, om att en person dött och flera skadats, var hur många anhöriga som dras in i förtvivlan, desperation och ovisshet. Ovisshet över om det är deras eget barn, bror eller pojkvän som mist livet, eller om det är deras barn, bror eller pojkvän som är skadad. Ovisshet över om deras barn, bror eller pojkvän är förövaren. Känner med alla inblandade för jag vet hur det känns. Jag har varit där.
Anmäl inlägg Besvara a-l 16/03 13:55
UPPRÖRD
allvarligt talat, vad är det för fel på er människor?
hur kan ni sitta där vid era datorer och klaga och gnälla på olika delar av umeå och annat obetydligt.
En älskad person har dött, vi lider och har svårt att förstå att han inte finns kvar hos oss mer, vi tänker på hans familj och saknar honom medans hjärtat brister.

men ni sitter där och undrar om ni vågar bo på eboda och sånt som inte spelar någon roll i dagsläget.

det är hemskt hur ni skriver!

VI SAKNAR DIG OCH TÄNKER PÅ DIG! det gör ont, det är svårt att förstå.

R.I.P fina du!
Anmäl inlägg Besvara upprörd 16/03 13:55
Tråkigt
Det är tråkigt när unga människor avlider på grund av våld. Tror inte det beror på vilken stadsdel man befinner sig på utan jag tror det beror på att respekten för medmännsiskor och omgivning har fallerat....våldet tar över där inte tillsyn finns..där kommer föräldrarnas roll in.
Anmäl inlägg Besvara Haga 16/03 13:53
Lars Uhly
Var inte för hård med dom som gjorde det, låt dom få fler chanser i samhället, satsa inte på fler poliser utan poliser som kan prata.
Anmäl inlägg Besvara Lars Uhly 16/03 13:38
Re: Det ska bli trevligt att flytta, 16/03 10:42
Du kommer trivas! Ersboda är en mysig del av Ume, trots alla skriverier!! Good luck =)
Anmäl inlägg Besvara Moon 16/03 13:25
Re: Re: Re: Allmänheten förbannade, 16/03 00:55, 16/03 08:43, 16/..
Du vet att ett brott begåtts.
du får inte vsar på om gärningsmannen är gripen förrän efter rättegången. (Till dess är det i bästa fall en "misstänkt".)

Klarar du dig inte på den informationen - gå inte ut och sluta gnälla på andra.
Anmäl inlägg Besvara ölkj 16/03 12:59
Re: Re: Re: Vi måste förebygga, 16/03 00:28, 16/03 10:36, 16/03 1..
Vad trött jag blir...Det kanske är vuxna, myndiga människor som du menar. Borde de ha föräldrar som ser till dem i stället för att de skall kunna ta hand om sig själva?
Anmäl inlägg Besvara Per Tegenfeldt 16/03 12:45
En tanke...
...går härmed till vänner och famlij till den avlidne (och till de andra svårt skadade.) Krama varandra o minns de bästa stunder ni haft tillsammans.

Till er som skriver allt skit om stadsdelen o idioti om att inte våga gå ut...Kan inte annat än skaka på huvudet åt er totala saknad av empati, ert enorma ego, inskränkthet o dumhet. Ni borde bo i LaLaLaLand där allt e byggt av rosa bomull...
Ni tillhör den värsta kategorin människor... Nämligen den sort som slutat tro på att människan i grund och botten är god, ärlig o älksvärd.

Vila i frid...
Anmäl inlägg Besvara Sussie 16/03 12:30
Fruktansvärt
Detta är fruktansvärt och jag lider med alla inblandade. Och snälla ni som kommenterar, dra inte slutsatser över en händelse. Detta är en extrem händelse som inträffar ytterst sällan. Enligt statistiken sker det färre mord idag än på 70-talet. Låt inte media göra er rädda för att allt blir värre.
Anmäl inlägg Besvara Jolla 16/03 12:13
Re: Re: Re: Vi måste förebygga, 16/03 00:28, 16/03 10:36, 16/03 1..
Ja bemöta våld med mer våld löser ju verkligen problemet. men din kommentar var kanske ironisk "Tuss".
Anmäl inlägg Besvara Tuben 16/03 12:10
Re: Re: Re: Allmänheten förbannade, 16/03 00:55, 16/03 08:43, 16/..
Du kan nog vara hur lugn som helst och ta din promenad. Det är ytterst ovanligt att man ska drabbas av våld om man inte är i kriminella/missbrukar kresar. så ta det lungt "jklö"
Anmäl inlägg Besvara Tuben 16/03 12:07
Re: ofarlig gärningsman, 16/03 10:07
Hur kan man vara ofarlig för omgivningen när man just dödat någon i sin omgivning???
Anmäl inlägg Besvara Håll hundarna kopplade 16/03 12:01
Re: Stadsdelen.., 16/03 10:57
Även om närpoliser bidrar så är det största ansvaret föräldrarnas. Så är det och så kommer det alltid att vara. Blir så trött på alla mammor o pappor som kräver att samhälllet ska agera när det i själva verket är deras ansvar. HANDLA NU FÖRÄLDRAR!
Anmäl inlägg Besvara jabba 16/03 11:59
Re: Hur många mördas varje år i sverige?, 16/03 08:35
Per Erick med flera: Vad har det i detta fall för betydelse om det sker mer brott på andra orter? Eller i London som nån skrev? Ska detta mord accepteras med dessa argument som stöd? Hör ni inte hur fruktansvärt galet det låter? Ni tycker det skulle vara okej om Polisen skulle svara så här i en intervju: Jo en person är mördad, men det är väl inte så farligt titta bara på tex London! Så, vi tänkte istället lägga alla resurser på den kommande påsk-trafiken. Nej, detta är en oerhörd tragedi oavsett övriga Sveriges brottsstatistik, tänk på dom anhöriga!!!
Anmäl inlägg Besvara tänk först 16/03 11:55
vila i frid vännen
kommer aldrig glömma dig!!!

allt stöd till familjen, skit i idioterna på vks hemsida de vet inte ett skit!
Anmäl inlägg Besvara my 16/03 11:54
Re: Re: Vidrigt, 15/03 23:33, 16/03 00:36
Nej, R.I.P. = Requiescat in pace. Latin för vila i frid.
Anmäl inlägg Besvara Besserwisser 16/03 11:24
Re: Det ska bli trevligt att flytta, 16/03 10:42
Så du menar att vi ska höja ribban för vad som skall anses som normalt, ska vi reagera först när fyra-fem personer per år blir ihjälslagna på ett bostadsområde? Att förklara sig nöjd med att ens egen tillvaro inte störs av droghandel och annat?
Om du har eller planerar att skaffa barn och tänker bo i problemområden blir det intressant att om tjugo år läsa "facit", att veta hur det gick att låta dem växa upp där...
Anmäl inlägg Besvara Apan 16/03 11:14
Re: Det finns en ung människa.., 16/03 10:36
det är otroligt tråkigt att det ska behöva ske. Främst tänker jag på oskyldiga familjemedlemar och vänner som drabbas av detta tragiska.

Däremot tycker jag det är fjantigt att gå åt andra hållet - att mer eller mindre helgonförklara de inblandade. Man kan inte direkt påstå att de aldrig varit inblandade i "skir" förut. Låter man det eskalera så kan det gå så här illa tillslut.

som sagt - tankarna till de oskyldiga anhöriga och hoppas att det blir en väckarklocka att trappa ner isf upp.
Anmäl inlägg Besvara Lars 16/03 11:14
Re: Re: Vi måste förebygga, 16/03 00:28, 16/03 10:36
Var var föräldarna till de som ingår i dessa gäng? Uppfostran i hyfs och vett saknas uppenbarligen. Jag blir så förbannad att dessa gäng får hålla på att terrorisera, bråka om än med varandra. Dessutom blir dom förebilder för småungar. När ska samhället vakna och ta i med hårdhandskarn istället för att mjäka med?
Anmäl inlägg Besvara Tuss 16/03 11:05
Skrämd pensionär
Nu har jag läst i VK om så många hemska saker som hänt på Ersboda, och detta sista, det är så hemskt...att inte människor kan ta hand om varandra och vara rädda om varandra,vi försöker bygga en värld där vi inte kommer att behöva varandra, vi är på väg att lyckas, alla dom som drömmer om en bättre värld är dom största förlorarna...Grattis, vi vann!
Anmäl inlägg Besvara Helga 16/03 11:01
Re: Det ska bli trevligt att flytta, 16/03 10:42
Bodde på Porsön för 10 år sedan. det är STOR skillnad på Porsön (mest studenter) och Ersboda.
Anmäl inlägg Besvara Umeå 16/03 10:58
Re: Re: Allmänheten förbannade, 16/03 00:55, 16/03 08:43
Jo, det är visst viktigt att få veta om det går en galning lös i mina kvarter!
Ska jag gå ut och ta en promenad helt blåögt, bara för att man tror att man går säkert?
Jag tycker i alla fall att man bör få veta om en gärningsman kan vara gripen.
Innan dess vet man ju ej om man törs gå ut(Kvällstid iaf)
Anmäl inlägg Besvara jklö 16/03 10:58
Stadsdelen..
.. har ingen större betydelse utan det är avsaknaden av närpoliser som bidrar till det tilltagande våldet i vårt samhälle.

Om Polisledningen kunde "lätta" sina slitna byxbakar och ge sig ut i verkligheten så skulle man förstå vilket enormt arbete som närpoliserna tidigare gjorde.

Man lärde känna det lokala "buset" man jobbade i preventivt syfte i skolan man höll kontakt mellan stadsdelarna och "larmade" om man fick kännedom om brott i någon annan stadsdel.

Politiker och polisledning - vi har inte råd att vara utan närpoliser längre det förstör en hel ungdomsgeneration.

HANDLA NU!
Anmäl inlägg Besvara Skattebetalare och far 16/03 10:57
Lugnet på Ersboda
Jag bodde på Östra Ersboda mellan 1992-96. Var hur lugnt som helst.
Anmäl inlägg Besvara Per 16/03 10:55
tänker på familjen o vännerna
Jag kan inte förstå hur ni som människor kan vara så känslokalla o spy galla över Ersboda istället för att fokusera på Brottet. Det som har hänt är jättehemskt o jag lider med familj o vänner. Lägg ner erat vrede o tänk om du var den vän eller familj som mist en anhörig i ett sådant hemskt brott. Skänker alla mina tankar till familjen o vännerna.Jag hoppas oskså att den skyldige/skyldiga grips.
Anmäl inlägg Besvara mia 16/03 10:53
Re: Skrattretande, 16/03 02:11
Robert, jag har bott i London i 12 år, och har vänner som bott på Ersboda, och jag bodde hos dem flertalet tillfällen innan de flyttade ut.

Ersoboda är INTE 1,000 gånger säkrare än fina områden i London som Wimbledon Village, t.ex.

Jag kan hålla med dig om att det är lite "vargen kommer" över debatten, men jag håller med huvuddelen av kommentatorerna om att Ersboda går åt fel håll, och att det i vanlig svensk patetisk ordning daltas med brottslingar och problem som ständigt skyfflas under mattan under parollen "Det man inte hör någonting om kan inte vara dåligt"
Anmäl inlägg Besvara Londonsvensken 16/03 10:51
Re: tankar till familjen, 16/03 10:23
Om det pågår langning i din trappuppgång så borde Du ta itu med detta och annäla det till polisen. Inte sopa detta under mattan - eller hur?
Anmäl Anonymt
Anmäl inlägg Besvara Barbro Lindberg 16/03 10:51
Det ska bli trevligt att flytta
Det ska bli trevligt att flytta till Ersboda... Jag har faktiskt svårt att tro att det skulle vara så illa som ni skriver. Jag har bott dom senaste 6 åren i ett av Luleås verkliga problemområden, Porsön och har där knappt sett nått att höja ögonbrynen för. Erboda kan med Ume mått mätt vara ett problemområde, men jämfört med storstadsregionernas problemområden, typ Rosengård, Rinkeby eller Biskopsgården så får det ses som ett lungt område.
Anmäl inlägg Besvara Luleå 16/03 10:42
Det finns en ung människa..
..finna tröst i era meddelanden, kommer hit och läser dessa idioti om ersboda, istället för att kanske känna en tröst, eller en värmande tanke från personer runt om kring för att deras son, pojkvän, bror etc har mist livet.

Skäms på er allihopa, och det ordentligt.

Hoppas han vilar i frid.
Anmäl inlägg Besvara Romeo Patrick 16/03 10:36
Re: Vi måste förebygga, 16/03 00:28
Helt rätt Niclas.

Grundproblemet med dessa individer ligger redan i uppväxten, brist på omtanke, resurser och samtal redan från 7-8 års ålder.

Den så kallade "Ersbodaligan" ligger bakom de flesta grova våldsbrott vi haft i Umeå senaste 10 åren.

Det hjälper inte att samtal med de idag, det vi måste lära av den sits de jhamnat i är att ta hand om dagens ungdomar så att de inte hamnar i samma situation.

Det krävs tid och pengar för att bryta mönster och beteenden.

dags för kummun, sociala, skola och polis att sätta resurser för att förbygga inför framtiden.

Orolig...
Anmäl inlägg Besvara ledare ungdomsidrotten 16/03 10:36
Det finns en ung människa..
Som mist livet. En ung människa/människor som tagit någons liv.

Det finns alltså en stor sorg för alla inblandade. Och här kommer ni patetiska människor och snackar om ERBSODA. Hur avtrubbat är man inte som människa, när man sitter och debatterar vilken stadsdel som är farligare, när en ung person har mist livet?

Vem BRYR sig om det var på Ersboda eller Ålidhem? Är det värre om det var på Ersboda än på Carlshem?! Det är ett mord, en ung människa som fallit för våldsamheter, och ni har mage att snacka om en stadsdel. Vänner , familj och bekanta som vill kanske finna tröst i era meddelanden,
Anmäl inlägg Besvara Romeo Patrick 16/03 10:35
tankar till familjen
själv bor jag mitt i stan och det är nonstop brott i våran trappuppgång.. polisen kommer inte hit längre.. och dom som langar och slåss i trappen är svenskar.. så snälla skippa snacket om att det bara invandrare som bråkar.. brott finns överallt.. man soppar alltid sitt under mattan.. men snälla kom ihåg att vi är alla människor på denna jord ingen är bättre än någon annan..
Anmäl inlägg Besvara sundförnuft 16/03 10:23
Sorg
Skillnaden idag, en ung kille som aldrig får slå upp ögonen igen. Lite småtrött slå av väckarklockan, titta ut och se att solen skiner. Vi har en familj som aldrig mer får se sin son, sin bror. En klass eller arbetsplats där en stol står tom. En person vi aldrig kommer at få se igen, som aldrig fick veta vad han skulle bli. Jag hoppas att de som är skyldiga till detta läser och tänker igenom vad de gjort, att de kan KÄNNA vad de gjort. Att de får ett straff och aldrig vill leva på det sätt de gjort fram till idag.
Och att fler börjar tänka och känna, innan de går så långt som att skada någon
Anmäl inlägg Besvara al 16/03 10:13
Centrala stan...
...måste ju vara överrepresenterade när det gäller brott!!! Där sker ju ständigt våldsamt motstånd och fylleri...
För att inte tala om bilinbrott.
Där rötäggen bor, om man nu ska se på saken som vissa skribenter bland kommentarerna gör...
Anmäl inlägg Besvara ABC 16/03 10:12
ofarlig gärningsman
Kan lova att gärningsmannen är helt ofarlig för omgivningen, När man inte vet orsaken till det tragiska som inträffat så behöver folk ej snacka massa goja, och anta saker. Polisen kanske går ut med vad som orsakat denna tragedi. Så får allmänheten veta bakom liggande sakerna till detta.
Anmäl inlägg Besvara Gilla Ersboda!! 16/03 10:07
Urspårat
Debatten om ersboda är så snedvriden, bor här o trivs enormt mycket!
Visst händer det saker här, men vart i hela världen gör det inte det.
Umeåbor är trångsynta o inte det minsta insatta i världsproblem. Men gnälla på Ersboda det kan dom.

Jag tänker iaf bo kvar här , för kriminella o annat löst folk bor på alla stadsdelar.
Även i dom fina kvarteren finns det brott, men dessa syns inte. För ingen vill anmäla om dom blivit kränkta. Tänk vad grannen ska säja om jag berättar vad som händer i min fina familj. Nä, lägg ner debatten o tänk en tanke till familjen vars medlem just dött!!
Anmäl inlägg Besvara Anni 16/03 09:56
Jag blir så himlaledsen
Jag känner personerna på sjukhuset och det känns jätte jobbigt att inte veta om det är en vän som dött. Jag tycker att alla borde skänka en tanke på han som dött och familjen innan man börjar diskutera stället det hände på!
Anmäl inlägg Besvara hmm 16/03 09:53
Var man bor
Det väsentliga är väll inte var man bor utan att man gör någonting åt problemet.
Anmäl inlägg Besvara Patrick 16/03 09:49
Älska dig själv då kan du älska andra
eller "va rädd om dig själv då är du rädd om andra"
Som anhörig till ett mordförsök tror man sig aldrig kunna råka ut för något så fruktansvärt ..... Känslorna är många och det kommer aldrig någonsin att bli som förr. Något gick sönder ......
Kan tänka mig att de gjorde det också hos förövarna.
Händelser hinner alltid i kapp en förr eller senare ......
Hoppas att förövarna en dag får en chans att må bra, något värt att leva för ....
Självförtroende är lätt att förvärva, svårare är det att att ha en bra självkänsla.
Anmäl inlägg Besvara Omtanke 16/03 09:48
NI SOM INGET VET SLUTA SPEKULERA
JA VAD BETYDER ERSBODA FÖR UMEÅS KRIMINELLA.I JUST ERSBODA SITTER OCH BOR DOM SOM STYR OCH STÄLLER VAD OCH VEM OCH VARFÖR SAKER SKA HÄNDA.DET ÄR EN VÄLDIGT STOR GRUPERING I DET STORA HELA CA 50-100 ST.SYND BARA ATT DOM CA10 PERSONERNA SOM STYR NYTJAR SÅ UNGA.DOM YNGRE SER UPP TILL DOM HÄR KILLARNA SOM GUDAR.MAN LÄSER OM GROVA BROTT OCH CA 85%HAR MED DEN HÄR GRUPERINGEN ATT GÖRA.
Anmäl inlägg Besvara ONA 8 CLICK 16/03 09:45
Urspårat
Debatten verkar lite ur spår, det är väl inte området som orsakat det hemska som inträffat?
Anmäl inlägg Besvara Tidigare nöjd Östra Ersbodabo 16/03 09:37
Re: Vad är det för fel på er?, 16/03 09:19
Du som är insatt - varför blev den fina människan dödad?

Att blunda för att det är stökigare på Ersboda kommer inte att göra området bättre.

Tankar till familjen.
Anmäl inlägg Besvara PIR 16/03 09:31
Tragiskt
Att läsa om det som skett ..men vart sker inte sånt idag ?? Inte bara på Ersboda..Jag har själv bott till och från på ersboda under min livstid och bor där idag och trivs enormt bra .Bus finns det överallt..
Men politiker kanske också måste inse att sätta ihop flera olika kulturer på en och samma plats som kanske krigar mot varandra i hemländerna och plötsligt ska de samsas i samma trappuppgång är väll lite naivt att tro att det ska fungera problem fritt....Nu vet jag inte om bakgrunden på dessa inblandade..men Bus hittar alltid annat Bus oavsett stadsdel eller ort eller land man är född i
Anmäl inlägg Besvara Ersboda bo som trivs alldeles utmärkt 16/03 09:31
Vad är det för fel på er?
En mycket fin mennsika har dött inatt, en menniska som va väldigt omtyckt och hade många vänner. Hans familj lider , hans vänner lider. Och här sitter ni och pratar om ersboda om hur farligt det är å bla bla bla. jag skämms över er..
Anmäl inlägg Besvara rip 16/03 09:19
Reaktion
Det bästa ni som bor på Ersboda kan göra, måste vara att bara ignorera kommentarerna som är enbart riktade emot Ersboda och inte själva brottet? Ju mer ni själva lyfter upp riktningen emot Ersboda desto mer blir journalister & folk som kommenterar negativt om Ersboda mer hungriga på att skriva negativt.

Tänk på familjen till den mördade istället för att bry er om vilken stadsdel som allt hände på vilket egentligen är helt oväsentligt.
Anmäl inlägg Besvara Hagabo 16/03 09:07
Re: Re: Skrattretande, 16/03 02:11, 16/03 07:56
Du har rätt, men att det är mindre än andra ställen innebär inte at det är acceptabelt.
Anmäl inlägg Besvara Lars 16/03 08:45
Re: Allmänheten förbannade, 16/03 00:55
Prata för dig själv - inte någon allmänhet.

Personligen tycker jag det är viktigare att polisen får chans att säkra arbetet så fällande dom möjliggörs och att informationen dubbelkollas innan man går ut med den.

Skit i gnällspikarna som tycker de är så viktiga att de inte kan vänta något dygn på mer information.
Anmäl inlägg Besvara Lars 16/03 08:43
Hur många mördas varje år i sverige?
Ersboda ligger fortfarande på

säkerhetszon när det gäller

antal mord. Jag läser många

fördomar här. Jag säger till

dom som skriver det,

jämför antal brott på era

favorit platser mé ersboda!

Förresten hur många mord

har det skett på ersboda

sedan det bygddes upp?!
Anmäl inlägg Besvara Per Erick 16/03 08:35
Re: Ironisk nog..., 16/03 06:22
Vad vet du om samhällstjänst egentligen? Jag tycker inte att du ska vräka ur dig galla om sånt du inte vet!!!
Att brottsligheten ökar i Umeå beror på att invånarantalet ökar, svårare än så är det inte!
Anmäl inlägg Besvara arbetslös 16/03 08:30
Sluta dalta
Jag förstår inte kopplingarna till övriga världens sorger. Det är helt obegripligt att man kan spåra ur i denna omfattning. Det finns inga förmildrande omständigheter kring sådana här brott! De skyldiga ska straffas hårt!
Anmäl inlägg Besvara Tegsbon 16/03 08:28
Normalt ?
Att det är värre i andra delar av världen, än på just Ersboda. Är enligt min mening konstiga argument. Sådant tänkande är ett led i en normalisering av våldet. Jag tycker att vi alla ska se våldet som något onormalt. Bästa vore om alla som vet, eller sett något kunde prata med polisen, så kan de ringa in buset o skicka dem dit de hör hemma.
Anmäl inlägg Besvara Fluffy 16/03 08:12
Re: Skrattretande, 16/03 02:11
Jag har bott i umeå sedan 20

år utan knappt synliga

problem.

Kolla london som Du

berättar om hur många

miljoner brott har redan skett

under denna tid.
Anmäl inlägg Besvara Per Erick 16/03 08:10
Blir så ledsen
Varför ska det bli så hårda ord om Ersboda ? Har bott här sedan 90 och på 3 olika områden. Och jag kan bara hålla med vissa som har skrivit här, i ett sånt här fall så blir det området Ersboda som står i fokus och inte den problematik som vi har i dag. Vi har ett samhälle som håller på att ramla sönder. Ingen vuxen tar sitt ansvar angående våra barn och unga. Föräldrar anser att samhället ska sköta det mesta och samhället anser att föräldrarna har ansvar över sina barn. Och visst det stämmer , men som förälder i dag är det svårt med tanke på att det skärs ner överallt. Tillsammans är vi stark
Anmäl inlägg Besvara Åsa 16/03 08:01
Det är sorgligt
Det finns säkert nån som sörjer nu... Det är en obegriplig händelse och man kan inte förstå den. Sorgen för de nära är säkert tyngre när döden är våldsam. De är brottsoffer, och hur sådana hanteras men fr a inte hanteras är känt. Tanken går till dem.
Anmäl inlägg Besvara Det är så onödigt 16/03 07:58
Re: Skrattretande, 16/03 02:11
Är man inte en globetrotter och sett sig om i världen blir den lilla hemstaden ens enda referensram. Umeås (ersbodas) brottslighet är en flugskit i himlen relaterat till andra städer i världen.
Anmäl inlägg Besvara umebon 16/03 07:56
TRAGISKT
Det är trakiskt med kommentarer som att det är värre på andra platser, vi ska väl ändå arbeta för att sånt här inte ska hända, även om det händer mer i London etc.
Nu hände det på Ersboda tidigare på andra håll i stan.
Funderar över ifall det kan vara stadsplaneringen det är fel på?
tränga ihop hur mycket folk som helst på så liten yta som möjligt? En del människor beöver utrymmer. Kan det vara så?
Kan det bero på att resurserna i samhället fördelas fel?
Kan det bero på sprit och droger?
Men helt klart är nog att fanns det kvarterspoliser så skulle nog det vara lugnare.
Anmäl inlägg Besvara Sybil Sundling 16/03 07:40
Ironisk nog...
Påföljden blir väl samhällstjänst 1 månad....likt arbetslösa... dock måste arbetslösa inom Fas 3 förbinda sig 12 månader i "samhällstjänst"... med risken att bli utslängd på gatan om det går dåligt på s.k. "praktik" // Är det då konstigt om fler kvalificerar sig till den brottsliga banan?
Anmäl inlägg Besvara Ingen Utanförskap 16/03 06:22
Re: Re: Vidrigt, 15/03 23:33, 16/03 00:36
Det var överdriven kommentar att "be varje dag för sina anhöriga som bor på Ersboda", det låter som att vi befinner oss i ett krigshärjat område! Då borde de på Umedalen få sig en tanke med, för där hugger dom varandra i huvudet med yxa, det hände för ett par år sedan....kan dock hålla med annan insändare här om att placera människor med olika typer av problem på ett ställe. Då kan man räkna med att det sker saker till slut. Här vi bor, runt Ostvägen, är det MYCKET lugnt och man kan inte tro att vi talar om samma område.
Nä, öppna kvarterspolisen igen tycker jag!!
Anmäl inlägg Besvara Tråkigt 16/03 05:41
bygg
bygg en till polisstation mot ersboda hållet!
Anmäl inlägg Besvara alr 16/03 04:06
Fördomar
Fan att detta händer just på Ersboda, nu kommer fördomarna fram och alla dras över en kam.
Anmäl inlägg Besvara Ersboda bo 16/03 03:45
Re: Förvånad?, 16/03 00:14
jag är inte förvånad att en sådan händelse händer ! ...men att den hände på Ersboda ! var nog inte förknippat med Bostadsområdet som sådant!! ...för om det hade hänt på Exempelvis Haga, så hade Du Peji inte ens brytt dig om att skriva en kommentar här på VK.se ? eller ?...har jag fel???...

"eller ska vi säga så här : På Haga Blir alla fruntimmer Våldtagna !!!(det är sant !?? ) För det var ju där "Haga-Mannen" höll till ibland!!)
Anmäl inlägg Besvara Piej 16/03 02:52
Skrattretande
Ha ha...ni får mig att skratta!:) Har själv bott i London dom senaste 10 åren...och att kalla någon stadsdel av byn Umeå för ett Ghetto är ju löjligt. Och att man ber för släktingar som bor på Ersboda...ha ha. Ta er ut och upplev världen. Ersboda är nog 1000 gånger mera blåvitt och säkert än den finaste delen av London. Låter som om ni pratar om Harlem eller nåt. Bortskämda Umeå bybor!
Anmäl inlägg Besvara Robert 16/03 02:11
Re: Sluta, 16/03 00:27
Tyvär blir det så på Ersboda, då Ersboda av natur är en stadsdel under utveckling, mycket ung befolkning osv. Berghem var till exempel också en ökänd stadsdel i början.
Anmäl inlägg Besvara asdf 16/03 02:00
Re: Sluta, 16/03 00:27
Jag håller helt klart med! Jag har levt på ersboda minst 12 år och har inte märkt av något. Visserligen har man läst och hört saker via ryktesväg.. Men inte bara om Ersboda, mycket har hänt runt om i stan.

Varför dömma Ersboda? Kommer ni inte ihåg yxdådet på Umedalen för några år sedan?

Ni som klagar på ersboda. Om ni är rädda, flytta ut på landet då! Brott i allmänhet sker oavsett var du än bor i världen.
Anmäl inlägg Besvara M. 16/03 01:31
Location Location
Rent intressant psykologiskt detta med Ersboda. Låt säga att
en person från Ersboda har problem med spriten. Vilket många
har. Sätter sig i en bil och krockar. Han/Hon dödar en annan
männsika. Näms det då om Ersboda eller var den personen
nu bodde? Det är ju dråp eller..?

Nu hände detta i en lägenhet PÅ Ersboda och då blir den
delen av Umeå skampåle igen. Man kanske ska ta in detta
att inte alla har basebollträ hemma på Ersboda.

Antar att dessa personer umgicks i kretsar som kanske inte
är den vanliga Svenssons mönster. Dock mord är mord och
det är tragiskt oavsett.

Sedan kan vi läsa om att 40 dog i Irak. Hur mycket bryr vi
oss? Men när det är lokalt så blir det plötsligt kalas för alla
olyckskorpar.

Ersboda kanske har de grövre brotten som sysn i media.
men hur monga misshandalr eller våldtäkter etc sker det
inte som oftast ej blir anmälda? Ska vi mura in hela Umeå
kanske för att vara på den säkra sidan?

Vi vet ingenting om bakgrunden men vi är bra på att dra
slutsatser på hur illa det är med det ena och det andra.

Själv bor jag i Umeås andra problem område- Dock har jag
aldrig sett ett bråk eller brott på 3 år. Men men.. Ålidhem är
ju skit också det vet vi alla..eller?
Anmäl inlägg Besvara Åhem 16/03 01:25
Re: Jag är inte förvånad, 16/03 00:33
kan du utveckla detta med "socialt knepiga situationer ..." lite mer "johan" ? ...Finns inte människor med olika problem i alla områden ?....

Jag tror att DU är en så`n som bara "hakar på " för att klanka ner på Ersboda !
Anmäl inlägg Besvara Normal svensk , på Ersboda. 16/03 01:20
Varför monterades psykiatrin ned?
Fattar inte vad det var för fel med psykiatriska vårdinrättningar, som fanns fram till mitten av 1990-talet.

Nu har vi folk som inte klarar av att bo i bland vanligt folk, ut på vift i vårt samhälle, som självmedicinerar alkohol och narkotika, begår brott osv.

Hade dom det inte bättre när dom fick vård, mediciner och mat, och ompyssling?

Samhället var lite lugnare förr! Men en av de som nedmonterade psykiatrin, Bo Holmström, fick känna på att nedmonteringen inte blev så bra, året var 2003. Och resten vet ni!
Anmäl inlägg Besvara Lars 16/03 01:19
Anders Mäklare Italien
Jag bodde i Napoli(italien) mellan åren 06-08, jobbade som mäklaren åt ett amerikanskt företag.

Det som händer på Ersboda på 1 år händer i Napolis förorter på 1 dag. Så låt inte er luras över att Ersboda ska vara något ghetto, för då har ni f*n inte sett ett ghetto.

Bara i mitt område skedde flertal mord och rån. Ersboda är ett lugnt område! Punkt slut
Anmäl inlägg Besvara Anders N 16/03 01:07
Hemskt!
Fy f-n vad hemskt med våldet i dagens samhälle!Finner inte ord...tycker också det är dåligt att börja diskutera stadsdel när en människa just dött,problemet är större än så.Och vad ev den stackaren som avled var inblandad i så är den personen också en människa med anhöriga.
Anmäl inlägg Besvara Vad kan man göra? 16/03 01:03
Herregud
Sånt här händer överallt i hela sverige, i hela världen. Herregud, det har varit mord på Ålidhem, Grisbacka. Men så fort det kommer till Ersboda så börjar folk gnälla. Flytta till Rosengård så bor ni säkert tryggare och lugnare.
Tänk på killen som dött istället. Ägna era tankar åt han och hans familj än att sitta och skriva skit.
Vila i Frid.
Anmäl inlägg Besvara Less 16/03 01:01
Medmännsklighet?!
Så synd att kommentarerna mest handlar om statsdelen Ersboda och inte om hur vi ska hindra den lavinartade utvecklingen av ungdomar på glid! Kriminella barn och ungdomar kommer i lika grad från fullt fungerande normala Svenssonhem! Föräldrar måste få hjälp i tid och mod att sluta skämmas och börja prata högt om sina "tappade" ungdomar. Jag lider som faaan med alla inblandade..Offer, förövare och anhöriga...alla är människor i utsatta situationer. Mer medmänsklighet efterlyses.
Anmäl inlägg Besvara ...och nä, jag bor inte på Ersboda! 16/03 00:58
mm
sjukt tragiskt rest in pz
Anmäl inlägg Besvara asdf 16/03 00:56
Allmänheten förbannade
Läste på Aftonbladet: "Polisen kan inte säga om någon gripits"!
Vi i allmännheten är rejält less på polisens knapphändiga information i dessa fall. Ni har till uppgift att SKYDDA allmänheten! -Då vill vi VETA om det är säkert att gå ut eller om mördare springer lös just nu i området! -MYCKET DÅLIGT!
Vi vill veta om det är säkert att gå ut eller inte!
Vi i allmänheten är less på dessa "silkesvantar" när det gäller informationen till allmänheten.
En BÄTTRING måste ske!
Anmäl inlägg Besvara Undrande medborgare 16/03 00:55
Polis och medias ansvar
Jag bor i närheten av huset där jag för några timmar sedan såg ambulansen åka iväg med mannen som avlidit. Det var en tragisk händelse som beror på tragiska omständigheter. Jag har hört om ett gäng som härjat, rånat, misshandlat men där personal på snabbköpet påträffat personerna bara dagar efter de åkt dit, inget har alltså gjorts!
Ute i samma banor, med samma gäng som tidigare. Och i aftonbladet säger man att polisen vill vara tysta om de fått tag på gärningsman. Men är inte det en skyldighet? Jag vill veta om jag kan gå ner till bilen utan att träffa denne. Vi har rätt att veta hur det går
Anmäl inlägg Besvara Susanne 16/03 00:55
bygg en polisstation
bygg en polisstation på ersboda! det hjälper!!
Anmäl inlägg Besvara alr 16/03 00:50
? än en gång
Jag tror polisen måste patrullera UTAN bil som det var för i tiden, på 60-70 talet. Sitta å åka bil ger ingen info, ell. kontakt med innvånarna på Ersboda. Sen tycker jag polisen är alldeles på tok för lite på Ersboda.
Anmäl inlägg Besvara MMMMWilliam 16/03 00:44
Re: Vidrigt, 15/03 23:33
Ja du har rätt, man vet aldrig vad som pågår bakom väggarna. Synd att det sker sådana hemskheter, men det kanske öppnar ögonen för de som inte tror att ersboda har varit såhär sedan mitten på nittiotalet! Mycket anmäls inte.
Varje dag ber jag för mina anhöriga som bor på ersboda, att de inte ska råka illa ut.

R I P vem du än är.(r.i.p = eng. för Vila I Frid)
Anmäl inlägg Besvara Bödeln 16/03 00:36
Jag är inte förvånad
Det är sådant som händer när man placerar många individer med socialt knepiga situationer på en och samma plats. Umeås Rosengård helt enkelt...
Anmäl inlägg Besvara Johan 16/03 00:33
Vi måste förebygga
brott som dessa. Det är sorgligt och ledsamt att logga in på vk.se och läsa om vad som hänt. Visserligen var det bara en tidsfråga innan något som detta skulle hända med tanke på hur pass grova brotten blivit de senaste åren.

Jag tror att en viktig del i arbetet kring att förebygga brott som dessa är att ta tag i barn med problem redan i 10-års åldern. Självklart ligger huvudansvaret hos föräldrarna, men av erfarenhet vet vi att det inte alltid räcker ändå.

Ungarna behöver en spark i arslet redan i tidig ålder, dom behöver bra förebilder och bättre utbildning i vad rätt och fel är. RIP--
Anmäl inlägg Besvara Niclas 16/03 00:28
Sluta
Sluta göra Ersboda till eran synda bock både ni och jag vet att det inte är stadsdelen som är boven. Den lever inte.
Anmäl inlägg Besvara Henrik Vikström 16/03 00:27
Re: Då var det dags igen.., 15/03 23:58
å få ett berlin i umeå!? "rosengård"? är du rädd? flytta?är inte svårare än så eller hur.
Anmäl inlägg Besvara ersboda bo! 16/03 00:26
Förvånad?
Kommer väl inte som en chock att ersboda var platsen för händelsen. Hela "bygden" har ju förvandlats till vilda västern. Dags för polisen att öpnna en ny filial där och ligga på lite hårdare innan det urartar totalt.
Anmäl inlägg Besvara Peji 16/03 00:14
Då var det dags igen..
Ersboda, ersboda, Nej, nu är det dags att flytta med familjen till ett annat område och lämna detta ghetto. Enough is enough.
Är det inte misshadel på öppen gata, rån, hot,skadegörelse, kamphundar som blir skickade på folk så är det nu också dödmisshandel eller kanske mord.
Fan bygg en mur runt hela skiten med beväpnade vakter utanför.
Anmäl inlägg Besvara acce 15/03 23:58
Vidrigt
Jag fattar inte varför allt sånt här skit alltid händer på ersboda. samlas verkligen allt pack i umeå uteslutande där tillsammans med övriga normala människor?

jag körde på ostvägen kvart i 10 ungefär, och det var helt dött ute. tappade hakan när jag läste om vad som hänt med tanke på hur lugnt det var när jag var där i krokarna.
Anmäl inlägg Besvara Vice 15/03 23:33

Senaste Nytt

Pride i Umeå I september blir det Pridefestival i Umeå.
Läs mer

Mest lästa just nu på vk.se
1Beväpnade personer på Mariehem
2Akut personalbrist på Barn 4
3Kraftiga översvämningar i Mellansverige
4Filmade sig själva under inbrottet
5Ingen alkohol på Lövens kräftskiva

Annons:

Reseguiden

Outletshopping när den är som bäst

Läs mer

Läsarbilder

Sommar: H.E.C.Cindylina snart tre m...

Till galleriet

> Fler drömjobb på Lokus
> Annonsera
Mest kommenterade

Annons:

Lunchguiden Var äter du lunch idag?
heta ämnen

Politik, mode eller att vara mamma eller ordningsvakt - ämnena är många bland våra ca 110 bloggare.
Till bloggen


billiga resor
RSS på vk.se

Följ allt som händer på vk.se
Läs mer om RSS

Webbkamera

webbkamera

Umeälven just nu

mobilt


Läs mer om mobil.vk.se

Tidningen för barn


Till Lilla

Vad händer?

Inget att göra ikväll? Kolla in kalendariet på vår nöjessida.
Till nöje

Jakt&Fiske

Överstjuktans stora bjässar
Läs mer

klimatet

VK:s prisbelönta artikelserie om klimatet i Norden.
Klimatresan

Sudoku

Du kan fördriva tiden med att lösa det populära sifferpusslet Sudoku online på vk.se. Välj mellan olika svårighetsgrader.
Spela

Bil & Bostad

Till nya sajten

tävlingar

Är du en av vinnarna?
Läs mer här!

Övrigt Bostad, Önskas hyra, FalunÖvrigt Bostad, Säljes, SorseleHyresrätt, Önskas hyra, UmeåHyresrätt, Önskas hyra, UmeåVilla/Radhus, Säljes, LyckseleHyresrätt, Önskas hyra, MölndalFritidshus, Säljes, UmeåHyresrätt, Önskas hyra, UmeåHyresrätt, Uthyres, UmeåHyresrätt, Önskas hyra, Umeå Sök bostad

Bästa bilden

Skicka dina sommar- eller fiskebilder till VK.
Läs mer

HUSPRISER

Hur mycket fick grannen för huset?
Kolla in de senaste affärerna

Inget jubileum

Hultsfredsfestivalen ställs in.
Se inslaget - klicka här!
Läs mer

Umepopband hyllas

Musikvärldens hyllningar haglar över Umebandet Popterror.
Läs mer

BILDEXTRA

Baler, bilar och massor av folk. Här kan du se nya och gamla bildspel.
Kolla bildspelen - klicka här!

VINYL

Plötsligen säljer både nytt och gammalt på platta.
Läs mer

MILJÖBIL?

Porsche måste vara motorstark, men samtidigt minska utsläppen.
Läs mer

HAUSSE

"Tv har missbedömt publikens intresse för kronprinsessan bröllop."
Till Nancy Bladfälts krönika

Kalendern

Annons:



Annons:


Kalendern idag

NÖJE

Skicka in

SPORT

Skicka in

ÖVRIGT

Skicka in

Fler resor

Annons: